In de kijker: vissen in de zee
Kranten, televisieprogramma’s, een boek of een tweetje: wetenschappers en studenten van Tilburg University laten ook buiten de universiteitsmuren van zich horen. Univers doet een greep in de multimedia-grabbelton.
De ene haring is de andere niet. Gelukkig brengt de haringtest van het Algemeen Dagblad helderheid. Panelleden verklaren in de krant jaarlijks welke haring de lekkerste is en welke haring je het best meteen terug de zee in kan gooien. Maar volgens de Tilburgse econoom Ben Vollaard is de test onbetrouwbaar, zo vertelde hij bij Een Vandaag. Een van de panelleden werkt bij visgroothandel Atlantic, ontdekte Vollaard. En wat blijkt: de eigenaren van haringzaken die bij Atlantic inkopen, scoren hoger. De AD-haringtest stinkt kortom naar rotte vis.
Wie je het liefst met een rotte vis in het gezicht wil slaan, zijn handtastelijke concertbezoekers. Bachelorstudente filosofie Jenny Janssens startte met een groep vriendinnen de actiegroep NO THANKS!. Via de hashtag #saynothanks vragen zij aandacht voor ongewenste intimiteiten tijdens concertbezoeken. Mannen die ongevraagd achter je aan blijven lopen, een hand die ronddwaalt waar het niet hoort, het komt vaker voor dan je wil. De actiegroep schoof al aan bij 3FM en Pauw. En wil doorpakken met concrete plannen, want wie de stroom meeheeft, moet ervan profiteren.
Big Data heeft ook de stroom mee, maar of we daar blij mee moeten zijn? Tijdens TedX AmsterdamWomen sprak hoogleraar Lokke Moerel over Artificial Intelligence. Op basis van data die via het internet van ons beschikbaar is, kunnen computerprogramma’s al behoorlijk goed inschatten wat voor persoonlijkheden we zijn. Het duurt niet lang meer, waarschuwt Moerel, voordat AI ons beter begrijpt dan wij onszelf begrijpen.
“De AD-haringtest stinkt kortom naar rotte vis”
De politie maakt daar handig gebruik van. Volgend jaar moeten alle politie-eenheden werken met Predictive Policing. Via Big Data wordt voorspeld waar misdaden worden gepleegd zodat onze blauwe vrienden voortijdig kunnen optreden. Maar hoe betrouwbaar zijn die voorspellingen? En zitten we wel te wachten op een Minority Report-achtige toekomst? Privacy-expert Bas van der Sloot schoof aan bij Argos om hier eens een stevig potje over mee te discussiëren. Als het om big data gaat, weten de Tilburgse wetenschappers hun weg naar de open zee wel te vinden.
Ondertussen verscheen Het Millennial Mysterie. Niet de nieuwe Dan Brown, maar een boek van Tiu-alumnus Jasper Scholten. Die vroeg zich af waarom de millennial toch zo vaak verdrinkt in ontevredenheid en onzekerheid. Om een lang verhaal kort te maken: er zijn tegenwoordig zoveel vissen in de zee, dat millennials zich blind staren op de mogelijkheden. Volgens Scholten moeten we ons de vraag stellen wat we écht willen. Dan verdwijnt er al een hoop onzekerheid.
Jong gedaan is oud geleerd. Vanwege het negentigjarig bestaan van Tilburg University, werd er les gegeven aan 175 basisschoolleerlingen in de trein. “Normaal moet je van de juf stilzitten en dat is saai. Hier zit je gezellig met zijn allen in de trein. Dit is lachen,” verklaart Julius van Dijk (10 jaar) tegen Omroep Brabant. De trein zat propvol. Net sardientjes in een blik.