Wat de Staats-Sinterklaas in de studentenschoen kan doen
Vraag de student wat ze in haar schoen wil en je hoort: geld, chocoladeletters, een nieuwe telefoon, goede cijfers en een diploma. Lastig voor de Sint, maar misschien dat de overheid ze met een mooi cadeau kan verrassen. Dus de vraag anders geformuleerd: wat staat er op het verlanglijstje van de student aan de Staats-Sinterklaas?
Dat is een flinke lijst volgens Bob van Soolingen, bestuurslid bij ISO. “De terugkomst van de basisbeurs staat bovenaan. In andere landen ondersteunen ze studenten gratis en ziet de overheid het als een investering in de toekomst. Dit zou een mooi voorbeeld voor Nederland kunnen zijn.”
Drie jaar gespaard
Sinds 2015 is de basisbeurs veranderd in een lening. Het is nu bijna 2018, tijd om het gespaarde basisbeursgeld te investeren. “We hopen dit terug te zien in het aantal docenten en in het opleiden ervan. Naast de verplichte BKO moeten docenten ruimte krijgen om te trainen en innoveren. De focus moet terug naar het onderwijs, in plaats van onderzoek.”
“Afgelopen drie jaar hebben nieuwe studenten geen profijt gehad van het nieuwe stelsel.” Dit moet gecompenseerd worden, vindt Van Soolingen. “Bijvoorbeeld door meer keuzevrijheid te krijgen om talenten te ontwikkelen. Als studenten een minor willen volgen buiten hun eigen curriculum, moet daar ruimte voor zijn.”
Investeren
Daphne van Os, voorzitter van fractie SAM, kan ook het een en ander bedenken. De basisbeurs terug krijgen, dat lijkt haar onrealistisch. Maar met het geld dat de overheid heeft gespaard, zijn er genoeg cadeautjes te verzinnen.
Net als Bob, vindt Daphne investeren in de onderwijskwaliteit het belangrijkste. “Het zou tof zijn als docenten leren digitaliseren. Op dit moment geven zij les op hun eigen manier. Het is een tijdrovende klus om dit aan te passen, en moet ook nog eens in hun eigen tijd gebeuren. Rooster hen twee uur in de week uit, dan creëer je een goede stimulans voor vernieuwing.”
Hoge druk
We lenen ons suf en zien de schulden groeien. Volgens Daphne is de druk om af te studeren daardoor groter, om zo de lening zo laag mogelijk te houden. “De kwetsbare studenten die op de rand van een burn-out staan, moeten meer aandacht krijgen. Daar zou het geld ook heen kunnen, maar dat is het oplossen van een probleem dat er niet zou zijn als er nog een basisbeurs was.”
Tijd voor taalcentra
De stroom van internationale studenten neemt ook toe. Maar in hoeverre stoomt de Universiteit hen klaar voor de Nederlandse arbeidsmarkt? “Het taalcentrum op de Universiteit van Tilburg zit overvol met studenten die Nederlands en Engels willen leren. Als je hen dat niet kunt bieden, hoe houd je ze dan hier? Elke internationale student moet de gelegenheid krijgen om zich te ontwikkelen op taalgebied.”
Ook wijst Daphne nog op het meegroeien van faciliteiten met het aantal studenten en hetzelfde tarief voor een tweede master. “Misschien wat open deuren, maar de Sint mag het best opschrijven in zijn grote boek.”