Recensie: Een kleine dikke encyclopedie over de universiteit

Voor iedereen die op de universiteit werkt is er een kleine doch dikke encyclopedie op de secretariaten afgegeven. Cadeautje van het College bij het 90-jarig bestaan van de universiteit. Het eerste lemma in de encyclopedie gaat over Emile Aarts, onze rector magnificus. Niet te vermijden dus, maar daarna komen er nog 250 lemma’s. Kijk uit, na het lezen van dit boek ben je TiU-specialist.

Het is een boek om in te grasduinen. Je komt gekke tegenstellingen tegen op dezelfde pagina. Bijvoorbeeld het onderwerp ‘forenzen’, je denkt wat doet dit woord in een encyclopedie over de uni? Maar het lemma ‘forenzen’ leert dat de favoriete woonplaats van hoogleraren Oisterwijk is, een statig dorp in de bossen. Na het lezen weet je ook dat mensen die veel reizen last van stress hebben en andere trivialiteiten. Het lemma ernaast ‘fundamentele wetenschap’ is van een heel andere orde. Daarin wordt zo goed mogelijk uitgelegd wat fundamenteel onderzoek is. De volgende bladzijde geeft dan weer een stuk geschiedenis met de perikelen van de fusie in de jaren 90 met de Radboud Universiteit. “De champagne stond al op tafel, maar toen greep de medezeggenschap in”.

Het is een boek met van alles wat, van de nu populaire managementtermen, maar ook de schaker en wiskundige Max Euwe. De geschiedenis van de universiteit is ook vastgelegd in een flink aantal lemma’s  en dat zijn wat mij betreft de meest interessante. Er zijn slechts twee faculteiten met een goede geschiedschrijving, Rechten en Theologie. Voor de rest is er geen fatsoenlijke historische vastlegging en dit boek vult een groot gapend gat op deze universiteit.

Naar mijn smaak worden te veel lemma’s aan bobo’s gewijd. Rectoren en hoogleraren worden uitgebreid beschreven, maar de beroemdste secretaresse die we hier gehad hebben, Nanda Boers, moet het met alleen een foto doen. We begrijpen dat de schrijvers keuzes hebben gemaakt, maar we zouden wat liever de echt kleurrijke personages terugvinden zoals Piet Steenkamp, de oprichter van het CDA of de columnist Maxim Februari. Zij hebben allen geen ‘eigen’ lemma.

Zoals ik al zei: het boek is vermakelijk, je kan er wat van leren, maar je moet het niet proberen in één keer uit te lezen. Af en toe een lemmaatje. Gegarandeerd een glimlach van herkenning of verbazing.Alle werknemers krijgen het boek via hun secretariaten. Maar het is ook te koop bij Gianotten voor een kleine prijs. De teksten van de kleine encyclopedie worden in de loop van 2018 ook ondergebracht in de Tilburgse wiki. (wikinl.tilburguniversity.edu).