#MeToo en NO THANKS maken grote stappen

De 75e editie van de Golden Globes stond vannacht in het teken van #metoo. Het werd al snel duidelijk dat de supersterren klaar zijn met seksueel wangedrag. De koningin van de talkshows, Oprah Winfrey, maakte de meeste indruk met haar speech. Oprah prees onder andere de vrouwen die de afgelopen tijd met hun persoonlijke verhalen naar buiten kwamen.

Het #metoo tijdperk is ook doorgedrongen in Nederland en inspireerde ook filosofie studente Jenny Janssens. Univers coverde onlangs al een artikel over de actiegroep NO THANKS die door de Tilburgse studente is opgericht. We bellen nog eens met Jenny Janssens om te praten over de MeToo-beweging en de actiegroep NO THANKS.

Hoe gaat het met het initiatief?

‘’Er is veel gebeurd sinds het eerste artikel dat over ons ging op Univers. Dat was namelijk al twee dagen na onze lancering. De media-aandacht die we daarna kregen, zorgde voor de nodige bijval vanuit betrokken instanties. We hebben ook veel hulp gekregen vanuit de branchevereniging Nederlandse pop podia en festivals (VNPF). De directeur contacteerde ons en het werd al snel duidelijk dat de organisatie het probleem wil aanpakken. Het doel om seksuele intimidatie aan te pakken tegen mannen en vrouwen wordt dus gesteund.” Jenny Janssens praat met Paradiso en andere poppodia om te kijken wat voor huisregels zij hanteren tegen seksuele intimidatie. Kenniscentrum Rutgers dat zich bezighoudt met seksualiteit steunt ook hun initiatief.

Dat is geweldig nieuws. Hoe verloopt de samenwerking?

‘’Wij willen een campagne starten met deze organisaties. Ook beveiligingsbedrijven tonen interesse, zoals SafeCrowd dat vanuit een beveiligingsbedrijf in Breda is ontstaan. Zij willen meedoen met het zogeheten mystery guest principe. Hierbij wordt dezelfde tactiek gebruikt van een mystery shopper, waarna een persoon erheen gaat om te zien hoe de regels worden gehandhaafd bij pop podia. Dus zij willen zich ook focussen op het doel om seksuele intimidatie tegen te gaan.’’

De actiegroep wil zich ook inzetten voor mannen. Hoe ziet dat er dan uit?

‘’Het werd bij ons algauw duidelijk dat mannen ook aandacht willen tijdens deze actie. Ons aankomende panel tijdens Eurosonic Noorderslag (ESNS) is dan ook ingericht met lezingen en er is ruimte voor discussie waarbij gebruikt wordt gemaakt van waargebeurde verhalen. We willen met deze verhalen vanuit verschillende invalshoeken kijken naar het probleem waarbij zowel mannen als vrouwen mee te maken krijgen. Desondanks was het lastig om mannen te vinden, omdat zij zich toch vaak niet comfortabel voelen om hierover mee te praten. Dit komt vooral door de MeToo discussie die veelal is gericht op vrouwen waardoor mannen zich moeilijker kunnen identificeren met de discussie.’’

Jullie hebben ook hele toffe shirts tegenwoordig. Zijn die shirts met een bepaalde reden ontworpen?

‘’Het oorspronkelijke doel was om de shirts te geven aan artiesten om zo het bericht te verkondigen. Maar de shirts slaan aan door onder andere de media-aandacht van de MeToo discussie en de support die we zelf hebben gegenereerd. Het logo werd al snel gemaakt door onszelf nadat we op het idee kwamen voor dit initiatief. Nadat Tim Hofman het shirt droeg en deelde via sociale media is de populariteit enorm gestegen.”

En hoe worden de kosten gedekt?

‘’Momenteel wordt alles uit eigen zak betaald, maar er is totaal geen winstoogmerk. We willen voornamelijk ons doel bereiken, dus is de winst niet van toepassing. Er zijn wel sponsoren die ons in de toekomst willen steunen, bijvoorbeeld met posters.”

Wat is het verschil tussen jullie en de MeToo beweging?

‘’De MeToo beweging heeft ervoor gezorgd dat ons doel aandacht kreeg. De eerste tweet van Mabel Zwaan over haar vervelende ervaring tijdens een concert heeft door de MeToo beweging veel aandacht gekregen. Zonder die context had ze de tweet waarschijnlijk ook niet geplaatst. De support die erna volgde laat zien dat veel mensen ermee bezig zijn. Maar de MeToo discussie is erg breed. Het heeft veel deuren voor ons geopend, maar we willen onszelf niet verliezen in de grote discussie. NO THANKS gaat over de specifieke problemen in de festival en concert sferen. Dit zorgt ervoor dat de discussie niet te groot wordt en dat het in de muziekwereld ook genoeg aandacht krijgt. Maar de gehele discussie is natuurlijk belangrijk.’’

Hoe reageren studenten op jullie?

‘’Bij studenten zie je meer alertheid als zij bijvoorbeeld bij een concert zijn. En dat is heel tof om te zien. Er is meer bewustzijn over seksuele intimidatie en men durft er nu ook vaker iets over te zeggen. Dus dat dit nu een groter bewustzijn creëert bij organisaties en bezoekers is echt ideaal.’’

Hoe denk je dat de MeToo discussie in de toekomst zal zijn?

‘’De discussie is best wel steady geworden. De grote piek is nu wel voorbij. Dat zie je ook wel in talkshows. Maar op sociale media zie je dat de supporters nog wel erg actief zijn en daarmee wordt het onderwerp wel warm gehouden.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.