Grote bedrijven bezuinigen op onderzoek

Philips Lighting sluit eenderde van zijn onderzoeksafdeling in Eindhoven. Meer dan 100 overwegend hoogopgeleide kenniswerkers kloppen bij het UWV aan. Philips wil zijn onderzoek efficiënter maken en ‘meer toegespitst op het Internet der Dingen en slimme verlichting’. Of zoals De Volkskrant het beschrijft: specialistischer en sterker gericht op resultaten die snel tot verkoopbare producten leiden.

Philips is niet de enige die zijn onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten (R&D) richt op producten die snel winst opleveren. Het is een trend onder grote beursgenoteerde bedrijven strategieën om te gooien, want dat willen hun aandeelhouders. Zo stopt Pfizer met onderzoek naar medicijnen tegen Parkinson en alzheimer omdat de ontwikkeling van die geneesmiddelen te lang duurt. Hierdoor staan er straks driehonderd onderzoekers op straat.

Bedrijven zijn net melkkoeien

Volgens Henk Volberda, hoogleraar managementstrategie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, investeren grote bedrijven steeds minder in fundamenteel onderzoek. “Dat laten ze het liefst over aan universiteiten en kennisinstellingen. Ze houden het bij toegepast onderzoek dicht bij de zakelijke divisies. Dat beperkt de terugverdientijd. Volberda vertelt ook aan De Volkskrant dat een groot bedrijf binnen vijf jaar zijn R&D investering moet terugverdienen. Vroeger was dit tussen de vijftien en twintig jaar. “Eigenlijk mogen bedrijven dan alleen nog geld uitgeven voor verbetering van bestaande producten. In de ogen van activistische aandeelhouders zijn bedrijven melkkoeien die succesvolle producten als een citroen moeten uitknijpen. Het onderzoek naar mogelijke opvolgers van die succesnummers moeten ze overlaten aan start-ups.”

Sterfhuisconstructie

De vakbonden vragen zich af of het vooral een kostenbesparing is om in de smaak te vallen van aandeelhouders. Vakbondsbestuurder Ron Peters van FNV Metaal, lijkt het geen verstandige zet van Philips. “Ik heb sterk het idee dat Philips voor de snelle winst op korte termijn gaat en niet meer voor de futuristische oplossing op lange termijn. Mijn eerste vraag aan het bedrijf is: gaan jullie echt voor de slimme producten en oplossingen van de toekomst, of is dit een sterhuisconstructie?”

Lees het volledige artikel van De Volkskrant hier.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.