Eindpresentaties Weekendschool Tilburg

Afgelopen zondag vonden in het Warandegebouw de eindpresentaties plaats van diverse onderzoeken op het gebied van social media, racisme, religie en milieu, criminaliteit, gezondheid en verliefdheid. Thema’s die er niet om liegen, zeker als je bedenkt dat deze onderzoeken zijn uitgevoerd door kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar. Bij IMC Weekendschool kunnen nieuwsgierige jongeren uit achterstandswijken kennismaken met enthousiaste professionals en hun uiteenlopende vakgebieden, in dit geval wetenschap en onderzoek.

Onder begeleiding van een student sociologie werden de onderzoeken uitgevoerd zoals men dat binnen de wetenschap pleegt te doen, dus inclusief hypothese, onderzoeksplan, enquête maken en afnemen en het interpreteren van de onderzoeksgegevens. In vijf ronden konden de kinderen de door hunzelf ingekleurde onderzoeksresultaten toelichten. Ingekleurd met viltstift dan wel, met hier en daar nog een bijpassend tekeningetje. Wetenschap is mooi, maar je wil toch niet meteen de kunstenaar in het kind laten verdwijnen. Terwijl ze enthousiast uitleg gaven aan de twee juryleden (prof. dr. Inge Bongers en prof. dr. John Gelissen) en de meegekomen ouders, wezen ze regelmatig naar hun grafieken en naar de procenten en cijfers. Volwassen wetenschappers zijn daar ook dol op.

‘Wetenschap is gegevens checken en dubbelchecken en altijd kritisch blijven’

Uit de onderzoeken is bijvoorbeeld gebleken dat significant meer vrouwen dan mannen aan sport doen (zo’n twee procent) en hoogopgeleiden meer dan laagopgeleiden. Omdat ze meer vrije tijd hebben. Dat laatste is iets waar Gelissen het niet zo mee eens kon zijn. Maar ook dat is wetenschap. Gegevens checken en dubbelchecken en altijd kritisch blijven. En ben je het ergens niet mee eens of twijfel je aan de uitslag van een onderzoek, doe dan je eigen onderzoek. Als je kinderen leert hoe ze kritisch kunnen denken, zullen ze daar de rest van hun leven enorm veel profijt van hebben.

Na twee ronden kon je wel merken dat het nog echt kinderen zijn. Gelukkig maar. Sommigen begonnen al wat op eigen houtje rond te zwerven of elkaar wat te pesten. Toch was het opvallend hoe de meesten goed op hun plek bleven en iedere nieuwe geïnteresseerde trots uitleg bleven geven. Dat betekent toch dat de opgedane ervaringen beklijven en dat ze deze meenemen in de keuzes die ze later zullen maken, of ze nu voor de wetenschap kiezen of iets anders. 

Voordat Gelissen bekendmaakte wie de beste presentatie had gegeven wilde hij de kinderen er nog even op wijzen dat wetenschap natuurlijk heel mooi en belangrijk is, maar wat is uiteindelijk het belangrijkste in het leven? ‘Winnen!’ riep een van de kinderen. Hij bedoelde uiteraard de liefde, maar inderdaad, er valt ook nog heel wat te winnen.

Foto’s van de Weekendschool

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.