Een beetje emotionele chantage houdt mensen aan het sporten
Het nieuwe jaar is nu anderhalve maand onderweg, en veel goede voornemens zijn al gesneuveld. Wil je dit jaar echt – nee maar nu écht – naar de sportschool blijven gaan? Nieuw onderzoek van Koen van der Swaluw, psycholoog en promovendus aan Tilburg University, toont aan dat er wel degelijk een effectieve manier bestaat om mensen aan het sporten te houden.
Het wordt wel eens gezegd over de Postcode Loterij: mensen spelen alleen maar mee omdat ze bang zijn om buiten de boot te vallen. Want áls de prijs valt, dan wil je niet dat de buren onder een confettiregen een cheque met veel nullen in ontvangst mogen nemen en jij niet. En daarom blijf je trouw meespelen, iedere maand, met iedere trekking. Je koopt niet alleen een lot, je koopt ook de garantie dat je straks geen spijt hebt omdat je misgrijpt.
Stok achter de deur
Emotionele chantage? Misschien wel, want de Postcode Loterij speelt in op angst- en spijtgevoelens. Maar het werkt. En niet alleen om mensen te motiveren om regelmatig loten te blijven kopen, zo blijkt nu uit Tilburgs onderzoek. Promovendus Koen van der Swaluw publiceerde gisteren de resultaten van zijn onderzoek naar de effecten van een ‘beweegloterij’. Conclusie: een loterij is ook een uitstekende stok achter de deur voor mensen die moeite hebben om regelmatig te blijven sporten.
Van der Swaluw volgde 163 zwaarlijvige mensen die zich van tevoren een duidelijk doel hadden gesteld: 26 weken lang twee keer per week sporten. Een deel van de participanten deed mee aan een speciaal ontwikkelde loterij, waarbij ze kans maakten op een geldprijs of een vakantie. Er was wel één voorwaarde: winnaars mochten hun prijs alleen houden als ze hun beweegdoel hadden gehaald.
Spijt
“In essentie hebben we dus iets anders gedaan dan mensen belonen om te sporten. We hebben niet gezegd: als je naar de sportschool blijft gaan, dan krijg je geld”, zegt Van der Swaluw. “We hebben het abstracte begrip ‘gezondheid’ concreet gemaakt door een duidelijk doel af te spreken. Dat doel hebben we gewicht gegeven door er een loterij aan te verbinden. Deelnemers konden de prijs altijd winnen, maar alleen in ontvangst nemen als ze ook het doel hadden gehaald. Dat bleek een goede stok achter de deur: mensen gingen niet zo zeer naar de gym omdat ze kans maakten op een prijs, maar omdat ze anders mogelijk een prijs misliepen.”
Van der Swaluw heeft wetenschappelijk bewezen dat de loterijmethode een effectieve manier is om mensen aan het sporten te houden. Maar hoe zit het in de praktijk? Zijn er ook al sportscholen of personal trainers die sporters ondersteunen met een beetje emotionele chantage? Nog niet, zegt Van der Swaluw. “Bij mijn weten wordt er in de praktijk nog niet gewerkt met loterijen. Maar het zou natuurlijk heel mooi zijn als verzekeraars, sportscholen en werkgevers het nu gaan uitproberen.”
Het volledige onderzoek lees je hier.