Ondernemersevent The Road: lef, inzicht en visie

Gevierde ondernemers kwamen naar Tilburg om studenten de weg naar succes te laten zien. Zo’n 750 bezoekers keken toe in een volle Schouwburg. “Wie wil er ondernemer worden?” vraagt dagvoorzitter Janneke Willemsen. De helft van de zaal steekt enthousiast zijn hand op.

Elke spreker haakt in op een ander aspect van succesvol ondernemen zoals lef hebben, klantgericht zijn en het grotere plaatje zien. Van Elke Doets, zakenvrouw van het jaar 2017, leren we dat lef hebben belangrijk is voor ondernemers. In 2001 nam ze het bedrijf ‘Jan Doets reizen’ van haar vader over. Het bedrijf specialiseert zich in bijzondere reizen naar de VS en Canada. “Als ondernemer moet je als een veelvraat zijn. Wist je dat het diertje echt bestaat? Dat kleine roofdiertje lust en eet alles en vecht als het moet zelfs met een grizzlybeer.” Zo ging Jan Doets ook tijdens de economische crisis door met dure reizen verkopen tot wel 1500 euro per nacht. Niet alle ideeën slaan aan, maar Doets ziet dat niet als probleem: “Het is niet erg om eens op je bek te gaan, maar je moet niet opgeven.” Naast lef hebben vindt Doets het belangrijk om geen top-down cultuur te hebben, daarom zijn alle managementfuncties geschrapt. Daarnaast is het bedrijf ook gestopt met vergaderen. “Dat is echt iets van vroeger. Wij gaan ’s ochtends even tien minuten in een kringetje staan om de dag door te nemen. Dan sta ik gelijk aan mijn personeel en kan ik ze aankijken.”

Klantgericht

Pieter Zwart, medeoprichter van CoolBlue, vertelt over het belang van klantgerichtheid. Zwart: “Als je geld wilt verdienen, dan moet je weten wat een klant overhaalt om bij jouw bedrijf te bestellen en niet bij ‘die rooie’ (mediamarkt) of ‘de dikke’ (Bol.com).” Als voorbeeld neemt hij de wasmachine. Hij legt uit dat mensen alleen een nieuwe wasmachine kopen als de oude kapot is. Zal je net zien dat ‘ie in het weekend stuk gaat. Daarom levert CoolBlue ook op zondag, want niemand wil een halve dag vrij nemen om op de wasmachine te wachten. Daarnaast moet je ‘altijd iets verder gaan dan de verwachtingen van de klant’ volgens Zwart. Daarmee komt de klant terug. Dit doet CoolBlue bijvoorbeeld door ‘grapjes’ te verstoppen op de dozen van hun pakketjes. Zo staat er op de doos bijvoorbeeld een icoontje dat je geen kettingzaag moet gebruiken om het pakket te openen.

Tijdens de pauze wordt er uitgebreid genetwerkt. Jonge ondernemers zijn druk in de weer om hun ideeën te delen. In groepjes van drie of vier zijn er door de hele schouwburg heen studenten en ondernemers aan het praten.

the-road-symposium

Visie

Merijn Everaarts, bedenker van de Dopper, sluit de avond af. Het hebben van een missie staat centraal voor hem als ondernemer. Hij bedacht het herbruikbare waterflesje als vervanger voor de petfles. “Er belandt jaarlijks 8 miljoen ton aan plastic in de zee. Dat is honderdvijftig keer het gewicht van de Titanic.” Het vervangen van petflesjes door de herbruikbare Doppers zou jaarlijks 125 miljoen kilo aan plastic in de oceaan schelen. Inmiddels is de Dopper een internationaal succes. “Het is wel een beetje raar om geld te verdienen met het verbeteren van de wereld.” Toch zat er een keerzijde aan zijn succes. Te snel opende hij in de Verenigde Staten en in China vestigingen. Die draaiden een hoop verlies. Zelf was Everaarts zo gewend dat zijn bedrijf jaarlijks in omzet verdubbelde dat hij niet op tijd zag dat het mis ging. Hij wist nog net op tijd Dopper van de afgrond te redden. Vol vertrouwen zegt Everaarts: “Je kan heel diep zinken, maar er is altijd wel een lichtpuntje.”

Toch is de missie van Dopper, het vervangen van de petfles, belangrijker voor Everaarts dan miljoenen winst boeken. Zo benaderde retailer Blokker hem al meerdere malen met het verzoek om de Dopper te mogen verkopen. Everaarts stemt er niet mee in: “Wij willen alleen met bedrijven in zee die ook milieubewust handelen. Ik mis liever omzet dan dat de flesjes in de schappen van Blokker belanden. Dat ondermijnt onze milieuvriendelijke visie.” Eerder kreeg Dopper titanen als Google en KLM al petflesvrij. Everaarts begrijpt dat een eigen onderneming starten niet makkelijk is: “Daarom moet je alles waar je niet goed in bent zo snel mogelijk uitbesteden. Dat brengt rust in je hoofd.”

Talent

Ondernemer Tyrone Tjon-a-Loi is, ook aanwezig op het symposium, is met zijn creatieve organisatie ‘Goldfished’ bezig om talent in Tilburg te houden: “Ik zie dat jonge kunstenaars en artiesten steeds vaker naar de randstad vertrekken, op zoek naar succes. Dat vind ik jammer, want ik denk dat er in Tilburg genoeg succes te behalen is.” Door talkshow ‘Goldfished invites’ en netwerkborrels te organiseren probeert Tyrone artiesten te stimuleren om in Tilburg te blijven.

Tyrone is tevreden over het symposium, maar vooral de woorden van Pieter Zwart inspireerden hem: “Het verhaal over hoe CoolBlue omgaat met zijn klanten was heel sterk en goed om als ondernemer in je oren te knopen.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.