De Tilburgse (ham)burgeroorlog
De hamburgerzaken schieten in Tilburg als paddenstoelen uit de grond. Er lijkt een ware (ham)burgeroorlog te worden uitgevochten. Concurreren deze zaken elkaar kapot, of versterken ze elkaar juist? TiU-econoom Hans Haans geeft een verhelderende kijk op de situatie in de binnenstad.
Vroeger was er de McDonalds op het Piusplein en dat was het zo ongeveer. Je had wel wat cafeetjes waar je ook lekkere hamburgers kon eten, maar echte hamburgerzaken waren er in centrum Tilburg niet. Tot vorig jaar. Plotseling kwamen er maar liefst drie hamburgerzaken bij: Thrill Grill, Worldburger en Johnny’s Burger. De komende maanden zullen de bekende internationale ketens Five Guy’s en Burger King ook hun naam op dit lijstje zetten. En om het af te sluiten komt er voor het einde van het jaar ook nog prijsvechter Lekker Voordelig bij. Er heerst een ware burgerboom in het centrum. En dat is opvallend voor het toch niet al te grote Tilburg. Waar komt deze groei vandaan en heeft de stad hier behoefte aan? Zijn de hamburgerzaken wel levensvatbaar? En wie gaat uiteindelijk de strijd om de consument winnen?
“Een paar hamburgerzaken is goed maar op een bepaald moment is er een verzadigingspunt bereikt.”
Trends
Volgens econoom Hans Haans heeft deze groei te maken met trends op de markt. Goede hamburgerzaken zijn op het moment een dergelijke trend. Dit heeft te maken met de populariteit van foodtrucks waar ook kwalitatief goede hamburgers worden verkocht. Ondernemers zien dit en willen hierop inspringen. Vaak weten zij echter niet of andere ondernemers dezelfde gedachte hebben, met als gevolg dat je meerdere soortgelijke zaken krijgt. Dit is volgens Haans ook wat in Tilburg gebeurt. Of deze zaken het vervolgens allemaal overleven, is maar de vraag. Haans: “Een paar hamburgerzaken is goed, maar op een bepaald moment is er een verzadigingspunt bereikt. Er is geen behoefte aan zoveel restaurants.”
Een voorbeeld dat ook Haans ter illustratie aanhaalt is de komst van sushirestaurants in Tilburg een aantal jaar geleden. Toen was er een grote hype rondom dit soort eetzaken en verwelkomde Tilburg zes nieuwe sushirestaurants. Het duurde echter niet lang voordat de eerste speler sneuvelde. Uiteindelijk zijn er nu nog vier sushirestaurants over in Tilburg. Haans verwacht dat dit ook met de hamburgerrestaurants zal gebeuren. Haans: “Onder de consument is snel bekend welke zaken het beste zijn en die zullen het dan waarschijnlijk beter doen en wel overleven.”
Concurrentie
Toch is het volgens hem belangrijk om een onderscheid te maken tussen kwalitatief goede hamburgerzaken en fastfoodketens zoals McDonalds en Burger King. “In mijn optiek heeft een McDonalds een heel ander doel dan een echt hamburgerrestaurant. Bij een McDonalds gaat het om fastfood. Naar een goed hamburgerrestaurant ga je om gezellig van een lekkere burger te genieten. Dat is een heel ander segment en een heel andere doelgroep.” Gevolg hiervan is volgens hem dat de fastfoodketens helemaal niet concurreren met de traditionele burgerrestaurants.
In het fastfood segment van Tilburg heb je momenteel de McDonalds en hier zullen Five Guy’s en Burger King bijkomen. Deze drie zullen voornamelijk met elkaar concurreren. Haans: “Mensen hebben natuurlijk hun voorkeur waar ze naar toe willen gaan. Wat wel opmerkelijk is, is dat de Burger King rechtstreeks tegenover de McDonalds gevestigd wordt. Dit is eigenlijk niet gebruikelijk. Je ziet weleens dat de twee zaken in de buurt van elkaar zitten, maar niet zo dicht bij elkaar. Dit gaat de McDonalds zeker omzet kosten.”
Van een echte burgeroorlog is er volgens Haans in Tilburg nog geen sprake. Daarvoor zijn de twee segmenten fastfood en hamburgerrestaurants simpelweg te verschillend. Als de trend echter aanhoudt en er nog meer zaken bijkomen, is het maar de vraag welke zaken het gaan overleven. Op dit moment zullen bestaande hamburgertenten, behalve misschien de McDonalds, echter nog weinig van de concurrentie voelen. Van oorlog lijkt er, voorlopig, nog geen sprake te zijn.