Hoe moet het nu met Coronabier?
Een groepje speciaalbiertjes staat gezellig te wachten in de hoek van het winkelkarretje. De camera draait naar links. Daar staat een eenzaam Coronabiertje zich te schamen in de andere hoek van het winkelkarretje. Waarom? Hij heeft toch niks verkeerd gedaan? Nee, maar hij heeft wel even de verkeerde naam.
Net zoals de vele hotels die ooit Corona als naam kozen. Alle marketinginspanningen ten spijt, het woord corona roept dusdanig negatieve emoties op dat dit ook andere naamgenoten treft.
Merknamen zijn vandaag de dag vooral gestoeld op emotie. Dat was ooit anders. Van flink wat oude, vertrouwde merken kun je je afvragen hoe ze in hemelsnaam die naam ooit kozen. Want wie associeert een koud biertje met de hitte van ‘brand’, om maar bij het thema bier te blijven. De verklaring hiervoor is overigens simpel: het bier kreeg in de achttiende eeuw de naam van de toenmalige brouwerij-eigenaar.
Maar dat is nu dus anders. Marketeers voorzien merknamen van gewenste emotionele associaties door reclame, logo’s, kleuren, kreten en verpakkingen. Zo staat Brand nu voor kwaliteitsbier. Het Mexicaanse Corona moet mensen doen denken aan ‘genieten, zon en ontspanning’. Nou, zelfs het voorjaarszonnetje zal de gespannen bevolking momenteel weinig genot geven.
Dat externe ontwikkelingen zelfs desastreus kunnen zijn voor merken, bewees het snoepmerk Ayds in de jaren 80 van de vorige eeuw in Amerika. Op dat moment greep aids als toen nog dodelijke ziekte snel om zich heen. Hoewel elke ziel begrijpt dat snoep niks te maken heeft met deze ziekte, wilde niemand meer gezien worden met een zakje Ayds. Exit Ayds.
Hoe moet dat dan nu met Coronabier? Exit Corona acht ik niet aannemelijk. Naar verwachting drijft het coronavirus op termijn de wereld wel weer uit. De negatieve associaties ebben daarmee ook weg. Het is een kwestie van geduld en moederbedrijf InBev heeft gelukkig meer succesvolle merken in de portefeuille om de toko intussen draaiend te houden.
Er is een oud gezegde dat je moet stilzitten als je geschoren wordt. Dat is nu het beste voor Corona. Dus Corona supermarktpromoties, tv-reclames en online campagnes: beter even niet. Dat zou alleen maar olie op het vuur gooien. De marketeers van Corona kunnen ofwel rustig hun quarantaine uitzitten als ze net terug zijn gekomen van hun wintersport in de Noord-Italiaanse Alpen, of een goedkope vakantie boeken naar de net-niet-Noord-Italiaanse Alpen. Daar is immers geen officieel negatief reisadvies, maar veel animo zal er niet zijn.