Toekomst campus-horeca zeer onzeker: ‘Alles wat je hebt opgebouwd verdampt’
De horeca op de Tilburgse campus blijft grotendeels dicht zolang studenten en personeel maar mondjesmaat naar de universiteit mogen komen. Met alle gevolgen van dien voor de verschillende bedrijven en hun werknemers. Voorraden zijn weggegeven, tijdelijke contracten niet verlengd. Ondertussen neemt de bezorgdheid toe: “Dit kan niet eeuwig zo doorgaan”.
Salade scheppen bij de mensa, spontaan koffie drinken in de Espla, een snelle tosti of döner tussen colleges door? Of dat straks allemaal nog kan is nog maar de vraag. Natuurlijk zal de behoefte aan cafeïne en voedsel blijven, maar zolang de campus dunbevolkt blijft is het voor de verschillende uitbaters lastig geld verdienen. Univers vroeg een aantal van hen hoe zij omgaan met die onzekere toekomst.
Nul euro omzet, maar de kosten lopen door
“De schok was groot toen alles van het ene op het andere moment dicht ging”, vertelt Tim Wijdemans, directeur van Bonheur Horeca Groep aan de telefoon. Op de Tilburgse campus is Bonheur onder andere eigenaar van Grand Café Esplanade en The Faculty Club. “Je hebt geen euro omzet meer, terwijl de vaste kosten zoals personeel, huur, kassasystemen en muziekabonnementen gewoon doorlopen. Als er niks binnenkomt dan gaat het heel hard. Alles wat je hebt opgebouwd verdampt.”
Dat de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) 90 procent van de personeelskosten dekt klopt maar ten dele, vertelt Wijdemans. “Vakantiegeld en pensioenbijdragen worden daarin niet meegerekend. Bovendien betaalt de overheid nu zo’n 65 procent uit, de rest wordt later verrekend. Maar dat kan nog maanden duren, veel horecabedrijven komen daardoor in de liquiditeitsproblemen. De eerste faillissementen zijn al gevallen, zoals EVE in de Spoorzone. Het zal voor veel bedrijven zwaar worden.”
Bovendien is die overheidscompensatie er niet voor de uitbaters zelf, vertelt Ton Gimbrère die samen met zoon Jasper Olympia Sports Bar en het O’CAFÉ bestiert. “Met die regeling kun je het personeel gedeeltelijk uitbetalen. De rest vullen wij aan. Voor ons eigen inkomen moeten we zelf aan de bak. Omdat wij sport en horeca verenigen kan heropening nog lang duren. Jasper en ik zijn daarom op zoek naar vervangende werkzaamheden. We hebben onze voorraden ondertussen weggeven aan een goed doel. Verder is het afwachten op wat er gaat komen”, aldus Gimbrère.
“De omzet die ik eerst behaalde zal tot het verleden behoren.”
Voor Sodexo, eigenaar van onder andere de mensa en het Cobbenhagen-restaurant, dekt NOW eveneens lang niet alle kosten, vertelt de manager die verantwoordelijk is voor o.a. Tilburg University (naam bekend bij de redactie). “Van die regeling kan Sodexo slechts in beperkte mate gebruik maken omdat de overheid naar het totaalbedrijf kijkt. Sodexo heeft ook nog een tak in facilitaire services en die loopt nog wel. De tegemoetkoming die wij voor ons personeel ontvangen ligt op ongeveer de helft van de kosten die we maken. Vanaf 16 maart tot op de dag van vandaag hebben we nul procent omzet. Terwijl alle lasten doorlopen. Dit kan niet eeuwig zo doorgaan.”
Onzekere tijden
Ook voor Top Croque-eigenaar Job Schreurs ligt op zakelijk gebied alles stil sinds medio maart. “Ik ga nog wel wekelijks naar de campus om mijn apparatuur door te spoelen. Verder ben ik vooral bezig met het schrijven van alternatieve scenario’s op het gebied van online bestellen, afhalen en bezorgen. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig. We leven in een andere realiteit. Nu er geen volle collegezalen zullen zijn, zal de omzet die ik eerst behaalde tot het verleden behoren.
“Vooralsnog vrees ik niet voor het voortbestaan van mijn bedrijf. Het is een kleine onderneming en de kosten zijn nihil, dus ik houd het nog wel even vol. Ik doe dit nu negen jaar, maar ik heb het gevoel dat ik alles weer van begin af aan moet opbouwen.”
Een gevoel dat Tim Wijdemans van Bonheur herkent: “Je wordt weer een paar jaar teruggegooid. Je bent vooral bezig met overleven, de organisatie staande houden en licht proberen te zien aan het einde van de tunnel. Anders houd je het niet vol.”
Contracten niet verlengd
De ongewisse vooruitzichten hebben ondertussen reële gevolgen voor werknemers met een tijdelijk contract. “Van een aantal mensen is onlangs het tijdelijke contract niet verlengd en we verwachten dat we ook andere tijdelijke contracten die binnenkort aflopen niet verlengen”, vertelt de manager van Sodexo.
“In de meeste gevallen doen we dat niet omdat de werknemer niet voldoet, maar puur vanwege de onzekere situatie. Zolang de kosten doorlopen en we geen inkomsten hebben moeten we keuzes maken om het bedrijf overeind te houden. Voor de mensen met vaste contracten geldt dat nog niet, zij worden volledig uitbetaald. In totaal werken er bij Sodexo zo’n vijfenveertig mensen op de Tilburgse campus, waarvan ongeveer tien met een tijdelijk contract.”
Ook bij Bonheur zijn ondertussen een aantal tijdelijke contracten niet verlengd, vertelt Wijdemans. “Wij zijn een sociaal bedrijf, dus we vinden het belangrijk dat we goed kunnen uitleggen aan ons personeel waarom hun contract niet is verlengd. We willen iedereen daarin kunnen blijven aankijken. Daarbij moet ik zeggen dat we andere contracten vooralsnog wel hebben verlengd of zelfs omgezet in vast, want we hebben straks gewoon weer goede mensen nodig om het werk dat er is te verzetten.”
Het personeel van Olympia Sports Bar en het O’CAFÉ blijft vooralsnog in dienst vertelt Ton Gimbrère: “Gelukkig hebben we wel wat vet op de botten, dat wenden we nu aan. We willen graag weer verder met onze bekende gezichten zodra dat kan.
“Maar natuurlijk moeten we ook realistisch zijn, als het virus in het najaar de kop weer opsteekt en het er over een jaar nog zo uitziet, dan moeten we in de spiegel kijken en ons afvragen of er nog wel perspectief is.”
De Esplanade is weer gedeeltelijk open
Een beetje licht aan het einde van de tunnel gloort er ondertussen vooral voor Bonheur. Omdat sinds deze week maximaal tien procent van de universiteitsmedewerkers weer op de campus mag werken, besloot de universiteit dat er voor die kleine groep ook in beperkte mate catering aanwezig mag zijn.
Paul Hoeijmans, directeur Facility Services van Tilburg University legt uit wat er de komende tijd kan en mag op de campus: “Grand Café Esplanade is sinds gisteren weer open van 10:00 tot 19:00 uur. Het protocol voor heropening van de horeca wordt hierbij in acht genomen. Het aantal zitplaatsen, zowel binnen als op het terras, is beperkt. Voor een plekje in het restaurant is het vereist om van tevoren te reserveren. Vanaf 8 juni is het ook mogelijk om online te bestellen en te laten bezorgen.”
“De restaurants van Sodexo en ook Döner Company en Top Croque blijven nog even gesloten”, vertelt Hoeijmans verder “Met hen wordt ter zijner tijd uitgewerkt hoe we de komende maanden de opstart van de campus na 1 september gaan inrichten. Starbucks en AH zijn huurders en mogen zelf bepalen of zij (binnen de geldende richtlijnen voor hun branches) weer open willen gaan. Dat zal erg afhankelijk zijn van de hoeveelheid mensen op campus. Zodra zij open willen, wordt daarover gecommuniceerd.” Op het Professor de Moorplein zijn verschillende aanbieders open die niet verbonden zijn aan de universiteit.
“Vooralsnog is de beperkte opening van de horeca-branche slechts een manier om wat vaste kosten te dekken, maar onvoldoende voor een gezond verdienmodel”, vertelt Wijdemans, die naast ondernemer ook voorzitter is van de Koninklijk Horeca Nederland afdeling Tilburg.
“De Esplanade is weer gedeeltelijk open en het terras is wat uitgebreid, dus dat is positief. Maar de zorgen op de lange termijn blijven. Het zal onmogelijk zijn om het normale, oorspronkelijke omzetniveau te behalen. En daar zijn wel onze kosten op gebaseerd. We kunnen geen inhaalslag maken zoals bijvoorbeeld de kappers. Wat verloren is, blijft verloren.
“Als ik heel eerlijk ben, maak ik me serieuze zorgen over de toekomst. We weten niet hoe dit zich gaat ontwikkelen. Toch is vrijwel zeker dat de omzetten die we gewend waren niet terugkomen. Niet zolang er geen vaccin of ander wondermiddel komt.”
Kan de universiteit helpen?
Verschillende ondernemers hebben daarom hun hoop op de universiteit gevestigd. Sodexo: “Op dit moment zijn we in gesprek met de universiteit. Zij tonen zich betrokken en willen meedenken, maar wat daaruit komt is nog onzeker. We hopen dat ze in ieder geval in een deel van de vaste kosten tegemoet willen komen. We hebben ons contract met hen natuurlijk afgesloten in een totaal andere tijd met heel andere uitgangspunten. Dit hadden we nooit kunnen bedenken. We hopen als Sodexo dat we tot een oplossing kunnen komen die voor beide partijen goed voelt.”
“Deze crisis overvalt ons allemaal”
Wijdemans: “Op dit moment zijn Bonheur Horeca Groep en Tilburg University in gesprek om te kijken hoe we elkaar door deze lastige periode kunnen helpen. Tevens kijken we op een andere manier naar de functies van locaties, we proberen ze op een zo optimaal mogelijke manier in te zetten met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM. Voor ons is alles bespreekbaar. We moeten door en ons vizier op de toekomst richten. Niks doen is geen optie.”
Op de vraag of en hoe de universiteit de campushoreca tegemoet kan komen, laat de universiteit vooralsnog weinig los. Hoeijmans: “Deze crisis overvalt ons allemaal. De horeca wordt heel hard getroffen door de landelijke beperkingen. Wij zijn met hen in gesprek. Zodra de campus weer breder open mag is er ook weer markt.”