Bedrijven met graaiende CEO’s herstellen slechter na crisis

Bedrijven met graaiende CEO’s herstellen slechter na crisis

Bedrijven met hebzuchtige bestuurders herstelden moeizamer na de financiële crisis van 2008. Dat blijkt uit onderzoek uit Tilburg en Antwerpen onder driehonderd CEO’s van Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven. Bestuurders die vooral oog hebben voor het eigen winstbejag, maken bedrijven minder weerbaar. Ook in de huidige crisis kan dat mogelijk een factor zijn, stelt de Tilburgse onderzoekster Tine Buyl.

Illustratie Martien Bos

Illustratie Martien Bos

“De crisis die we nu hebben is natuurlijk niet te vergelijken met de financiële crisis van 2008, maar ik zie wel een verband. De uitkomsten zijn ook nu nog relevant,” zegt Tine Buyl, als docent Organisatiewetenschappen betrokken bij het onderzoek. Gekeken werd in hoeverre hebzuchtige bestuurders van invloed zijn op het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van hun bedrijven. De resultaten daarvan zijn gepubliceerd in een artikel in Journal of Management.

Niet alle CEO’s zijn even grote graaiers

“We wilden weten in hoeverre de persoonlijkheid van CEO’s van invloed is op hun organisaties. Bedrijven met greedy CEO’s zijn gerichter op winst op de korte termijn. Uit eerder onderzoek weten we al dat narcisme meer voorkomt bij CEO’s en dat hun zelfvertrouwen hoger is. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook in dezelfde mate hebzuchtig zijn. We zagen daar veel variaties in. Niet alle CEO’s zijn in dezelfde mate graaiers.”

Nu kun je denken dat het najagen van kortetermijnwinst, ten koste van een meer lange termijn en maatschappelijk verantwoord beleid, een streven is dat vooral door activistische aandeelhouders van bedrijven wordt aangemoedigd. Maar los van de wensen van aandeelhouders, of van andere belanghebbenden als werknemers, leveranciers, milieu of de maatschappij, is het toch juist de CEO die besluit hoe daarmee wordt omgesprongen, stelt Buyl.

Minder snel herstellen

Een CEO die kiest voor het geld en de korte termijn kan slecht uitpakken voor een bedrijf. “De crisis van 2008 was voor alle organisaties een klap. Maar wij zagen dat bedrijven met greedy CEO’s, die niet aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen deden, veel minder snel herstelden van die klap.”

Los van crisisbestendigheid gaan er tegenwoordig stemmen op om bedrijven meer te laten doen aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als het aan de Tweede Kamer ligt, wordt MVO zelfs verplicht voor bedrijven. Deze week dienden ChristenUnie, PvdA, Groenlink en de SP daar een initiatiefnota over in.

De gretigheid van bestuurders biedt hier volgens Buyl een mogelijkheid: “Wat waarschijnlijk ook een optie is, is om de bonus van de CEO te koppelen aan MVO. Zij worden dan zeker getriggerd om er meer aan te doen.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.