“Geef de academisch entrepreneur de vrije ruimte”

Topeconoom Sylvester Eijffinger vreest dat Tilburg University onevenredig zwaar getroffen wordt door de coronacrisis. “Als we niet goed handelen, dreigt er een reëel gevaar dat we afzakken tot het niveau van een provinciaal universiteitje.”

Eijffinger, Vijf van Eijff, economie, euro, column, blog

1. Professor Eijffinger, wat vindt u van studenten als Sema Keskin, die een actie op touw hebben gezet om collegegeld terug te eisen vanwege gemist onderwijs in coronatijd?
“Het komt voort uit een typisch Nederlandse mentaliteit: we eisen ons geld wel even terug!  Met het bijzonder lage collegegeld in Nederland, een fractie van de werkelijke kosten die een universiteit maakt, zou ik als student maar even mijn mond dicht houden. Maar ik snap het hoor, ze zijn natuurlijk allemaal hun bijbaantje kwijt.

“Ik hoop wel dat ze beseffen hoe ook universitaire medewerkers hebben geleden, werken met kinderen op schoot en wat niet al. De meeste docenten hebben hun stinkende best gedaan om colleges online aan te bieden en studenten te laten afstuderen. En laten we wel wezen: studenten en andere jongeren zijn nu ook hard bezig om de boel weer te verstieren omdat ze zo nodig moeten feesten.”

2. Wat betekent het voor de universiteit als studenten een jaartje afwachten?
“Ik vraag me af of het bij afwachten blijft. Veel zal nooit meer hetzelfde worden. We moeten erop rekenen dat veel minder internationale studenten zich zullen inschrijven. Tilburg verwelkomde relatief veel buitenlandse studenten. Bij TiSEM was de helft internationaal. Dat valt nu weg. Doen we niets, dan kan het zomaar dat we de helft van het budget zien verdampen.”

3. Dat klinkt alarmerend…
“En dat is het ook. We zitten echt met een probleem. Internationalisering heeft ons wereldtop gemaakt en zonder internationals wordt alles minder: het onderwijs, het campusleven, de campushoreca. Er dreigt een reëel gevaar dat we weer afzakken tot provinciaal universiteitje.”

4. Valt er nog iets te redden?
“Dat denk ik wel. We moeten zoeken naar nieuwe verdienmodellen. Online onderwijs en het uitventen van onze boegbeelden. We kijken te weinig naar wetenschappelijke autoriteit en creativiteit. Veel is middenmoot, destijds in stelling gebracht om duizenden studenten over de eindstreep te helpen in de onderwijsfabriek. Wil je je mannetje of vrouwtje staan tussen het gigantische aanbod online, dan moet je meer brengen.

“Ook zijn we te veel bezig met compliance en controle. Laat onze slimmeriken nieuwe wegen bewandelen om nieuwe middelen te vergaren en werp daarbij geen obstakels op. Geef de academisch entrepreneur de vrije ruimte.”

5. Hebben wetenschappers wel iets te zoeken online, tussen al die influencers?
“Het is verbazingwekkend dat zo’n Doutzen Kroes kan beweren dat corona een complot is en dan de handen op elkaar krijgt bij miljoenen volgers. En dat allerhande fotomodellen, rappers en voetballers met hun private en idiosyncratische N=1 steekproef aandacht genereren. Het getuigt van bitter weinig verantwoordelijkheidsbesef en het is nog oliedom ook.

“Ik denk dat we als universiteit hier iets beters tegenover moeten stellen. Dan moeten we wel onze iconen koesteren. Ik wil geen namen noemen, maar iets te vaak zie ik ze vertrekken naar andere universiteiten, zoals Rotterdam of Leiden. Het moet toch lukken de toptalenten vast te houden als we ze minder hinderen door bureaucratisch gedoe.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.