Kiezen tussen kwaden

Het is weer de tijd van het jaar. Ik word platgebeld over mijn energiecontract. En ja, ik ga erover nadenken. Want natuurlijk wil ik geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. En natuurlijk ben ik gek als ik mijn contract niet oversluit naar een andere leverancier tegen een leuke welkomstkorting. Of als ik op zijn minst mijn huidige energieleverancier niet bel om als trouwe klant ook zo’n korting te bedingen. Maar ik heb er helemaal geen zin in.

Zo zijn er wel meer producten en diensten die ik weliswaar nodig heb maar niet-leuk-om-over-na-te-denken zijn. Mijn telefonie, verzekeringen, internet, auto-onderhoud en cv-installatie, om maar eens wat te noemen. Nog erger trouwens zijn de ‘unsought goods’ zoals die in marketingtaal heten. Zaken die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben, maar zich wel aan ons willen verkopen.

Goede doelen en uitvaartverzekeringen zijn hier geijkte voorbeelden van.En het lukt ze ook. Maar liefst 88% van de Nederlanders geeft aan goede doelen en driekwart van ons heeft een uitvaartverzekering. Opvallend genoeg hebben rijken vaker zo’n verzekering dan armen. Waar is die goed gevulde sok dan gebleven?

Terug naar mijn energiecontract waar ik nog steeds geen zin in heb om over na te denken. Uit onderzoek van collega’s blijkt dat we keuzes voor dergelijke onaantrekkelijkheden anders maken dan voor leuke dingen. Zelfs als het in beginsel wél over iets leuks gaat. Stel je zoekt een hotel, maar er zijn er al veel vol. Dan moet je concessies doen. Daardoor worden de opties minder aantrekkelijk. En hoe onaantrekkelijker de opties, hoe zwaarder we tillen aan de ongunstige aspecten. Oftewel, bij het maken van onaantrekkelijke keuzes, proberen we ons verlies te minimaliseren. Zo wordt prijs eerder doorslaggevend.

Energiebedrijven proberen hun producten verleidelijker te maken met extra’s. Zoals ‘100% groene stroom’, wat feitelijk dezelfde stroom is als die van je buurman zonder groene stroom (maar onder aan de streep klopt het gelukkig wel volgens de Consumentenbond). Of met slimme gadgets, de nieuwste trend.

Mij hebben ze daar niet mee. Ik ben een typische verliesminimaliserende consument in dit soort gevallen. Ik vergelijk maximaal één keer per jaar de (groene) stroomkosten en baseer daar mijn keuze op. De laatste keer opteerde ik zelfs voor de extra korting bij een 2-jaars contract. Heerlijk, een jaartje een niet-leuk-om-over-na-te-denken ding overslaan!

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.