Waarom Chinese studenten het moeilijk vinden om vriendschap te sluiten met Nederlanders

Waarom Chinese studenten het moeilijk vinden om vriendschap te sluiten met Nederlanders

Chinese studenten in Nederland zijn ontevreden over hun sociale integratie, blijkt uit nieuw onderzoek. Vriendschap sluiten met Nederlandse studenten is, vaak tot hun teleurstelling, om meerdere redenen moeilijk. Interculturele training kan een oplossing zijn, denkt TiU’s International Office. 

Beeld Unsplash

Studenten van Chinese komaf raken tijdens hun studie aan een Nederlandse universiteit vooral bevriend met anderen Chinezen. Diepgaand contact met Nederlandse studenten zit er meestal niet in. Dat is de conclusie die Lina Jiang en Hülya Kosar Altinyelken (Universiteit van Amsterdam) trekken in recent onderzoek naar de sociale interactie van deze groep internationals met Nederlanders.

De onderzoekers interviewden 28 Chinese studenten van verschillende hoger onderwijsinstellingen; de ervaringen van Nederlandse studenten zijn in dit onderzoek dus niet meegenomen. Een van de oorzaken voor het uitblijven van internationale vriendschappen blijkt de taalbarrière. Het Engels van de geïnterviewden was naar eigen zeggen niet goed genoeg om te kunnen socializen met Nederlandse studenten. Dat zij meestal geen Nederlands spreken, hielp niet mee.

Cultuurverschillen en discriminatie

Ook cultuurverschillen en wederzijds onbegrip spelen een rol. De onderzoekers noemen het verschil tussen niet-Aziatische en Chinese klaslokaalculturen. Waar Chinese studenten in de collegezaal een confrontatie mijden, zoeken Nederlandse studenten actief de discussie – een houding die de Chinezen ongemakkelijk vinden om over te nemen. Enkele geïnterviewden ervaarden de ‘Nederlandse directheid’ als een groot cultureel verschil, dat hen bemoeilijkte in het zoeken van toenadering. 

Rachel Lindsay, coördinator van het Erasmus+-programma bij Tilburg University’s International Office, herkent dit. “Cultuur heeft invloed op alles wat we doen. Ook in het hoger onderwijs is die invloed aanwezig, bijvoorbeeld op de manier waarop les wordt gegeven, wie wanneer de beurt krijgt in een gesprek of discussie, wat men wel of niet uitspreekt.”

“Als studenten zich niet geaccepteerd en gerespecteerd voelen kan dat tot stress en zelfs tot depressieve klachten leiden”

Naast directheid noemen de geïnterviewden de lastige, soms als discriminerend ervaren vragen die zij van Nederlandse studenten krijgen. “Eten jullie echt hond?”, werd meerdere geïnterviewden gevraagd. Daar staat tegenover dat het merendeel van de testgroep aan het onderzoek aangeeft nooit onvriendelijk te zijn benaderd.

Een laatste oorzaak die de auteurs noemen is de hechte Chinese gemeenschap in Nederland, waar de studenten sterk op leunen. WeChat, een Chinees sociaal netwerk, kan voorzien in al hun behoeften: van informatie over het inschrijven voor tentamens tot het vinden van een maatje om een stedentrip mee te ondernemen.

Aanbevelingen

Het aantal internationals aan Tilburg University groeit al jaren gestaag. In het collegejaar 2021/22 staan 157 Chinese studenten ingeschreven, voor het grootste deel masterstudenten. Ook zijn er 33 PhD-kandidaten met de Chinese nationaliteit. Ondanks de covidpandemie verschillen die aantallen niet veel van vorig jaar.

Aangezien een daling in het aantal internationale studenten niet in de lijn der verwachting ligt, adviseren de onderzoekers Nederlandse hoger onderwijsinstellingen om studenten die vanuit China naar Nederland komen te ondersteunen. Onder meer bij hun taalvaardigheden, maar ook op het gebied van het omgaan met aan cultuur gerelateerd onbegrip.

Culturele vaardigheden

De basis voor intercultureel begrip is de bewustwording van de eigen cultuur en de invloed ervan op de eigen overtuigingen en gedrag. Ook volgens Rachel Lindsay is het erg belangrijk. “Als studenten zich niet geaccepteerd en gerespecteerd voelen binnen onze universitaire gemeenschap, kan dat tot stress en zelfs tot depressieve klachten leiden. Een gebrek aan begrip kan een schadelijke uitwerking hebben waar niemand bij gebaat is.”

“Aandacht schenken aan deze culturele verschillen kan helpen om verkeerde aannames te voorkomen en kan bijdragen aan het verminderen van cultureel onbegrip tussen verschillende groepen studenten.” Het College van Bestuur heeft volgens Lindsay de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het trainen van medewerkers en docenten op het gebied van interculturele vaardigheden.

Ook voor het cultuurbegrip van studenten gebeurt er in Tilburg het een en ander. Inkomende uitwisselingsstudenten doen tijdens hun introductieweek mee aan een interculturele workshop. Voor alle studenten is de ontwikkeling van interculturele competenties geïntegreerd in hun reguliere studiecurriculum. Hoe dat eruitziet, verschilt per faculteit. Bij sommige studies worden specifieke trainingen gegeven, bij andere gaat het om de keuze voor bepaald lesmateriaal of opdrachten.

Bijdragen aan een internationale campus

Ook zonder een training kunnen studenten en medewerkers zich een actieve rol aanmeten in het creëren van een internationale campus met wederzijds begrip. Rachel Lindsay van International Office heeft enkele tips:

“Stel jezelf open voor andere zienswijzen. Neem de tijd om elkaar te leren kennen en oordeel niet te snel. Wees flexibel en geef ruimte aan verschillen in aanpak en perspectief. Informeer jezelf over je eigen cultuur en onderzoek hoe deze jouw eigen waarden en gedrag beïnvloedt.”

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.