De verkeerde koffie

Het bleek geen decafé koffie te zijn toen ik thuis kwam, maar gewone koffie. Met op de verpakking een stukje blauw. En ik was gewend dat blauw bij koffie een signaal is dat het caffeïnevrij is. Net zoals blauw bij veel andere producten zegt dat het een light variant is. Dus toen het weer eens tijd was voor nieuwe decafé koffiecups, dacht ik te kunnen vertrouwen op dit mij aangeleerde trucje, of cue, in marketingtermen.

Zo’n vertrouwen wordt bij mij wel vaker beschaamd in de supermarkt. Zoals de keer dat ik voor mijn kinderen die tortilla chips zou kopen, waar willekeurig enkele ‘superhot’ chips in zaten. Leuk voor het verrassingseffect wanneer je samen een bak van die verder mainstream chips zit weg te werken. Ik bleek een hele zak vol ‘superhot’ chips te hebben gekocht. Lag het aan mij of had de tortillachipsfabrikant de verpakking veel te onduidelijk gemaakt? Dat laatste, uiteraard.

Verpakkingen doen heus wel hun best om ons in een split second te kunnen laten beoordelen wat ze zijn en waar ze voor staan. Met cues zoals kleuren, kreten en kekke plaatjes. Dat werkt meestal goed. Verpakkingen helpen ons, gewoontedieren, om snel onze keuzes te maken in de supermarkt. Zonder gewoontes in de supermarkt kan een boodschappentrip heel ingewikkeld zijn en heel lang duren.

Dat bleek vorig jaar, toen mijn pubers tijdens mijn ziekte wel eens boodschappen deden. Wat hadden ze lang gezocht voordat ze de andijvie hadden gevonden. Vragen aan een medewerker was natuurlijk not done. En bij de eerste aanblik ervan, was mijn reactie ‘dit is andere andijvie dan ik gewend ben’. Waar ik zelf voor het kookgemak altijd gesneden andijvie koop, kwamen zij met een hele krop thuis. Helemaal goed natuurlijk, zo weten ze tenminste hoe echte andijvie eruit ziet.

Het andere product dat ik niet herkende, was mijn notenmuesli. Ik zag een zak notencruesli in plaats van muesli. Ook daarvoor hadden ze langdurig het hele schap afgespeurd met het lijstje criteria in hun hand. Want ik had ook nog eens graag de biologische variant. En ja, dan kan er nog wel eens een criterium aan de aandacht ontsnappen, en zo werd muesli, cruesli. Ook daar kon ik goed mee leven.

Het zijn gelukkig allemaal maar kleine ergernisjes, als het al ergernisjes zijn. Bij nadere inspectie bleek er in het blauwe label van mijn koffieverpakking ‘aluminium capsules’ te staan. Niet gelezen dus. Ik kocht tijdens mijn volgende boodschappentrip echte decafé koffiecups, ze zaten in een volledig blauwe verpakking. Kon niet missen.

Advertentie

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.