De kleur van de yoghurtverpakking

Wanneer ik mijn Picnic-bestelling afgeleverd krijg, kijk ik naar de melk- en yoghurt verpakkingen. Zijn het wel de juiste? Het pak is bijna helemaal bruin. Ik moet zelfs de tekst lezen die erop staat, meestal zie ik het in een oogopslag.

Maar het klopt, halfvolle melk en volle yoghurt. Beide biologisch. Aha, dat zal de reden van de overwegend bruine verpakking zijn! Mensen associëren bruin met ‘natuurlijk’, blijkt uit onderzoek, dus dat past bij biologisch. Logisch!

Toch heb ik wel wat suggesties voor optimalisatie van de verpakkingen, ook gebaseerd op wetenschappelijke kleurinzichten. Dat ze bruin gebruiken om de biologische oorsprong aan te duiden, is prima, maar de balans is zoek. Want als ik alle varianten melk en yoghurt van Picnic naast elkaar zou zetten, zie ik amper verschillen en zou ik makkelijk misgrijpen.

Verpakkingen van dezelfde ‘familie’ moeten weliswaar duidelijke visuele overeenkomsten hebben, maar ze moeten zich ook onderscheiden ten opzichte van elkaar.

Het zuivelschap kent wat dat betreft een aantal heldere kleurcoderingen. Als eerste zit melk meestal in een blauwkleurige verpakking, en yoghurt in een groene. Wie daar ooit mee begon, weet ik niet. Wel dat deze als ‘koel’ gepercipieerde kleuren goed passen bij koele producten als melk en yoghurt. En dat de hele zuivelbranche deze kleurcoderingen heeft omarmd.

Wat betekent dat voor ons als supermarktbezoekers? Dat we zonder nadenken naar het juiste schap kunnen lopen om ofwel onze melk ofwel onze yoghurt te scoren.

Maar de ene melk is de andere melk niet, en de ene yoghurt is ook niet de andere. Alleen al bij de naturel-smaken kennen we magere, halfvolle en volle varianten. Ook bij het herkennen hiervan speelt kleur een belangrijke rol. Niet het type kleur, maar de kleurintensiteit komt dan om de hoek kijken.

Hoe lichter de kleur, hoe meer die met ‘light’ wordt geassocieerd, en hoe donkerder de kleur, hoe ‘voller’ we denken dat de smaak van het product zal zijn. Daarom kreeg de magere yoghurt een lichtgroene jas en volle yoghurt een donkergroene.

Toen vervolgens de biologische zuivel in opkomst kwam, gingen fabrikanten bruin als extra steunkleur gebruiken. Om consumenten het natuurlijke gevoel te geven, dat past bij biologische producten. Daar is Picnic wat mij betreft in doorgeslagen. Te veel bruin, en te weinig blauw en groen om de nuanceverschillen tussen mager, halfvol en vol duidelijk te maken.

Gelukkig bestel ik online, het is immers een online supermarkt. Daardoor ben ik eerder ‘tekstueel’ dan ‘visueel’ boodschappen aan het doen. Dat is mijn redding.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.