Winkelbeleving

De schuifdeuren zoeven open en we stappen de supermarkt binnen. Het is er rustig. De over de winkel verspreidde vakkenvullers vullen op hun gemakje de hen toebedeelde vakken. Gezellig keuvelend zoeken we, de vakkenvullers zorgvuldig vermijdend, onze groenten uit. Een courgette, een zak pompoenblokjes en een nasigroentenpakket vullen al gauw ons mandje. Uit een stapel dozen in het gangpad pluk ik een nog niet gevakkenvulde tros bananen.

We lopen door naar de afdeling persoonlijke verzorging om de tandpasta te scoren die ik tijdens mijn drie voorgaande boodschappen trips telkens vergat. Opeens klinkt er een stem. Hij vertelt ons dat de supermarkt gaat sluiten en dat we vriendelijk verzocht worden ons naar de kassa te begeven. He, is het al zo laat? Via een omweg waren we na het avondeten naar de winkel getogen en kennelijk was de omweg een beetje groot geworden. Goed voor onze stappenteller maar bijna fataal voor ons boodschappendoel.

Gelukkig mochten we om twee minuten voor sluitingstijd nog naar binnen. Dat is wel eens anders. In de binnenstad zijn de meeste deuren tegen sluitingstijd al half dicht met een winkelbediende als poortwachter streng ernaast geposteerd. Durf dan nog maar een stap binnen te zetten. Nog een gradatie erger is Blokker. Als ik aan deze keten denk, struikel ik in gedachten al over de stofzuigerkabels die vanaf een uur voor sluitingstijd al worden uitgerold. Of werden, ik kom er bijna nooit meer en zeker niet tegen sluitingstijd.

Winkelbeleving is belangrijk want als klanten zich ergens welkom en prettig voelen, blijven ze langer en kopen ze meer. Hier worden veel studies naar gedaan. Over hoe geluiden, geuren en kleuren kunnen verleiden, over hoe verfijnde looproutes de klant langs alle schappen dirigeren en over hoe koopjes zich het best kunnen presenteren. Winkelen, zelfs in een supermarkt, is al lang niet meer puur functioneel. De dagelijkse boodschappen doen, moet ook een beleving zijn.

Maar ja, als je om twee minuten voor sluitingstijd binnen komt vallen, valt er weinig meer te beleven. Onze looproute was superkort en efficiënt. Voor koopjes hadden we geen aandacht. We waren wel blij dat er goed gevulde, kleurrijke groentevakken naar ons lonkten. Een schril contrast met de avond ervoor, toen die courgette, pompoenblokjes en nasigroenten in geen velden of wegen te bekennen waren. En één ding is zeker: lege vakken dragen nooit bij aan een positieve winkelbeleving.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.