Afval bestaat niet

De studenten van Global Sustainable Leadership ontwikkelen in de tweede fase van hun cursus een businessplan voor een duurzaam idee. De eerste ideeën die voorbij zoeven, zijn erg gevarieerd. Dat is alvast fijn. Wel zijn er al wat gezamenlijke ingrediënten.

Eentje daarvan is gerecyclede materialen. Zoals het idee voor duurzame koffiebekers op onze campus of voor de take home zakjes om bulk voedingsproducten uit de supermarkt mee naar huis te nemen.

Recycling is noodzakelijk om onze economie circulair te maken. Natuurlijk kunnen we proberen om minder spullen te kopen, onze spullen langer zelf te gebruiken en ze daarna nog een extra leven te gunnen. Maar er komt een tijd dat het product ‘op’ is. En ook al tijdens de productie is er sprake van ‘afval’, zeker bij voedingsproducten. De smoothie-trend brengt veel citrusschillen met zich mee en de ‘good old’ koffie, in welke smaak of stijl dan ook, leidt tot bergen koffiedrab.

En dat is een paradijs voor creatieve duurzaamheidsgeesten. Deze creatievelingen noemen afval dan ook niet afval, maar reststromen of grondstoffen. Stoffen waarbij ze vanuit de stofeigenschappen bedenken waar ze nuttig voor kunnen zijn. Een favoriet voorbeeld voor mij is Rotterzwam. En dat komt niet alleen door de ludieke naam. Bijna tien jaar geleden zochten twee bedrijfsmannen meer betekenisvol werk en ontwikkelden een manier om uit koffiedrab oesterzwammen te laten groeien. Ik proefde laatst nog een oprecht smaakvolle hybride hamburger hiervan.

En wist je dat ingrediënten uit sinaasappelschillen hun weg vinden naar bier, muffins en bonbons? Zelfs naar cosmetica en schoonmaakproducten? De start-up PeelPioneers ontstond uit een afstudeerproject van een chemiestudent. Ze noemen zich ‘de schillenboeren van de 21ste eeuw’ en zijn in een paar jaar tijd opgeschaald naar een volwassen bedrijf met partners als Renewi, een grote jongen in de ophaalservice van afval. Nee, van grondstoffen. Immers, afval bestaat niet, staat op hun website. Renewi richt zich ‘exclusief op het verkrijgen van waarde uit – toch weer dat woord – afval’.

Waarde halen uit iets wat voor consumenten geen waarde meer heeft. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Gelukkig hebben de duurzaamheidspioniers inmiddels bewezen dat dit wel degelijk waar kan zijn. En ook nog eens op een financieel haalbare manier. Want dat was een belangrijke les van onze cursus Global Sustainable Leadership: duurzame oplossingen moeten net zo goed geld opleveren. Liever niet voor zakkenvullers, maar voor duurzame groei en investering. De toekomstige circulaire economie is en blijft immers een ‘economie’, geen liefdadigheid.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.