Spitsheffing van de baan: NS onderzoekt oplossingen voor rustigere spits
De NS onderzoekt de komende tijd hoe reizigers verleid kunnen worden om buiten de spits te reizen. De overheid wil minder gaan meebetalen aan de kosten van NS en dus moeten deze echt omlaag. Maar hoe krijg je bijvoorbeeld studenten zover een trein later te pakken?
Een rustigere spits bespaart veel kosten omdat de inzet van personeel en materieel omlaag kan. Het voorstel van de NS om de spits rustiger te maken draaide om spitsheffingen. Door treinkaartjes in de spits maximaal 2,50 euro duurder te maken worden reizigers verleid om op andere tijden de trein te pakken, zo was het idee.
Het demissionaire kabinet is hier fel op tegen en daarom gaat dit plan niet door. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft de NS gevraagd om serieus op zoek te gaan naar alternatieve oplossingen en met een nieuw voorstel te komen.
Mogelijke oplossingen zijn de dienstregeling aanpassen, het aantal zitplaatsen in de trein vergroten of zelfs de dalurenkaartjes goedkoper aanbieden. Pas als is gebleken dat deze alternatieven niet werken, mag NS het plan van de spitsheffing opnieuw opwerpen. De NS mag zulke tariefwijzigingen voortaan wel alleen doorvoeren als het kabinet en de Tweede Kamer daarmee instemmen.
Studenten
Een grote groep spitsreizigers bestaat uit studenten die naar hun colleges gaan. Een rustigere spits was in 2014 al het gezamenlijke doel van de NS en de overheid, maar de reizende student stond hierbij in de weg. Hoger onderwijsinstellingen weigerden namelijk hun lesroosters aan te passen en dat hield studenten in de spits.
Daarnaast reizen studenten meestal kosteloos met hun studenten-OV, wat het onmogelijk maakt ze financieel te prikkelen om in daluren te reizen.
Ondertussen is het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) van plan om 260 miljoen euro op het studentenreisproduct te bezuinigen. Dit dwingt de NS om verder op te zoek gaan naar manieren om kosten te besparen.
Wachten op verkiezingen
Op maandag 25 september vond er een hoorzitting plaats met de vervoersbedrijven over nieuwe financiële afspraken met de overheid. De spitsheffing leek toen nog een serieuze optie, maar het voorstel werd een dag later al bijna unaniem afgekeurd door de Tweede Kamer.
Ongeacht het alternatief waar de NS in de toekomst mee komt, definitieve aanpassingen kunnen pas gemaakt worden na de vorming van een nieuw kabinet.