Meer stress, minder verdieping. Active-studentenfractie hekelt omgooien minorenpakket TiSEM
De structuur van de TiSEM bachelor-minors wordt volledig omgegooid. Univers sprak Active TiSEM-bestuursleden David Beijer en Paul van Dommelen over hun bedenkingen: ‘We zijn lyrisch over de ambities van het faculteitsbestuur, maar vinden doordachte implementatie heel belangrijk.’
Derdejaars TiSEM-studenten die niet op uitwisseling gaan of stage willen lopen, konden tot en met het huidige collegejaar kiezen uit acht minors (bestaande uit in totaal twintig vakken) en daarnaast twee keuzevakken doen. Daar komt vanaf volgend collegejaar verandering in. Het eerste semester voor derdejaars aan de faculteit wordt voortaan opgedeeld in twee blokken met twee minors van 15 ECTS.
Studentenfractie Active TiSEM begrijpt goed dat het faculteitsbestuur de opleidingen wil moderniseren en een competitieve universiteit wil blijven. ‘Lyrisch’ zijn de studentenraadsleden zelfs over de plannen. Maar de fractie maakt zich ook zorgen, en Beijer en Van Dommelen hebben het idee dat het faculteitsbestuur daar weinig oog voor heeft. ‘Onze zorgen worden gezien als kleine hobbels op weg naar het doel.’
Terwijl het veranderen van het minorenpakket toch niet bepaald een kleine wijziging is. Active TiSEM voorziet verschillende problemen. Studenten die nu in hun tweede jaar zitten, krijgen volgend jaar ineens een ander curriculum voor hun kiezen. En dat terwijl ze daar niet voor hebben gekozen toen ze aan de studie begonnen, vertellen Beijer en Van Dommelen.
Minder verdieping
Ook het verdwijnen van toelatingseisen voor de zogeheten content-minors, waar studenten zich verdiepen in bijvoorbeeld Finance of Marketing, baart de studentenfractie zorgen. Voortaan kan iedere TiSEM-student iedere minor kiezen, maar niet iedere student heeft evenveel voorkennis op alle gebieden.
Van Dommelen: ‘Entrepreneurship & Business Innovation-studenten worden bijvoorbeeld minder wiskundig opgeleid in hun eerste twee studiejaren dan studenten van andere bachelors. De minors zullen algemener moeten blijven, wat de mogelijkheid tot verdieping vermindert.’
Studentenwelzijn
En wat te denken van studentenwelzijn? Met het veranderen van één semester naar twee blokken neemt ook het aantal tentamenmomenten toe. Het is zelfs mogelijk dat een blokvak een tussentijdse toets heeft, een midterm, waardoor het aantal tentamens nog meer zou toenemen. Van Dommelen merkt op dat het faculteitsbestuur wel aan docenten gaat vragen niet ook zo’n tussentijdse toets af te nemen, maar dat er ruimte gelaten wordt voor uitzonderingen.
Beijer: ‘Bij blokvakken ligt de druk vaak hoger, zeker met midterms. Zelfs al zouden er geen midterms zijn, dan alsnog moet er harder gepresteerd worden in zeven weken en is er minder tijd om jezelf te herpakken als het even tegenzit.’ Dit kan volgens de studentenfractie een negatief effect hebben op het stressniveau van veel studenten.
Kwaliteit van onderwijs
Het faculteitsbestuur is enigszins verrast door de commotie. De plannen zijn ook in eerdere overleggen besproken, laat vice-decaan onderwijs Herbert Hamers aan Univers weten. Van negatieve adviezen of grote twijfels was volgens Hamers toen nog geen sprake. De inzet van de faculteit is duidelijk: het gaat erom de onderwijskwaliteit te verhogen. ‘Zodat we onze studenten nog beter voorbereiden op de arbeidsmarkt en eventuele opvolgende masters.’
Studenten gaan voor de eerste minor kiezen tussen meerdere economische vakgebieden, zoals nu ook al het geval is. De tweede minor zal juist gefocust zijn op het tackelen van problemen in het bedrijfsleven en de samenleving, onder leiding van ‘tophoogleraren’ uit de faculteit. ‘Vooral deze nieuwe minors zien we als een enorme kwaliteitsimpuls,’ aldus Hamers. Studenten kunnen er bewuster van worden ‘op welke wijze hun studie en zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan de grote uitdagingen in onze samenleving.’
Dat er curriculumwijzigingen zijn tijdens de studie, vindt Hamers te verdedigen. ‘De wereld om ons heen verandert snel. Een student wil toch een opleiding bij ons afronden met kennis en kunde die up-to-date is?’
Roosterproblemen
En praktisch gezien wordt er nog meer winst geboekt. Het oude, grote aanbod van minors zorgde regelmatig voor roosterproblemen. Het is volgens de vice-decaan bijna onmogelijk geworden om alle minorvakken en tentamens zonder enige overlap in te plannen, wat voor frustratie zorgde bij studenten.
Bovendien wordt er een route afgesneden om makkelijk studiepunten bij elkaar te sprokkelen. In het oude systeem konden studenten kiezen voor een ‘vrije minor’, waarbij studenten losse vakken van verschillende minors kiezen en zo met relatief makkelijke vakken 30 ECTS kunnen halen. Dat behoort nu tot de verleden tijd.
Negatief advies
Active TiSEM heeft de genoemde zorgen ook uitgesproken bij de TiSEM faculteitsraadvergadering van 7 december, waar zij als enige partij een negatief advies gaf over de minor-aanpassingen. De meerderheid stemde wel voor.
De veranderingen gaan niet gelden voor de Nederlandse bacheloropleiding Fiscale Economie en de Engelstalige bachelor Econometrics and Operational Research. Deze opleidingen volgen in het derde jaar een geheel vast programma.