Met gepaste trots deel ik deze column
Op LinkedIn delen we onze successen en bedanken we elkaar voor de prettige samenwerking. Soms overdrijven we daarbij een beetje, ziet Judith Zijdenbos. ‘Borstklopperij, pocherige functietitels en ChatGPT-teksten. LinkedIn is een walhalla vol clichés en ik smul ervan.’
Regelmatig betrap ik mezelf erop dat productieve werkzaamheden op mijn laptop naadloos en onbewust overvloeien in doelloos scrollen op sociale media. Aangezien ik wel de meermaals herkozen werknemer van de maand ben (lees: ik ben zzp’er), kies ik ervoor om op LinkedIn te kijken in plaats van op Instagram. LinkedIn heeft toch de professionele ‘dit is ook werkgerelateerd’ allure die ik zoek om mezelf vergeeflijk te doen afdwalen van het werk dat ik eigenlijk moet verzetten.
Hoe meer tijd ik doorbreng op LinkedIn, hoe meer het concept me fascineert. Het is op het platform de normaalste zaak om droogjes en professioneel op vrienden te reageren met ‘gefeliciteerd met je nieuwe functie’, alsof je ze niet afgelopen weekend het asfalt hebt zien kussen na een dronken uitstapje in de stad. Ook is het heel normaal om ‘bedankt voor de leerzame samenwerking’ te reageren, terwijl de collega in kwestie een halfjaar lang het bloed onder je nagels vandaan heeft gehaald met zijn oneindige gezeur bij het koffiezetapparaat over zijn echtscheiding.
De al dan wel of niet gemeende reacties vallen nog mee bij de berichten waarop wordt gereageerd. Ellenlange teksten vol onbeschaamde borstklopperij, onbegrijpelijke en bovenal pocherige functietitels en een breed scala aan vers gekopieerde ChatGPT-teksten. LinkedIn is een walhalla vol clichés en ik smul ervan.
Je kunt gemakkelijk een bingokaart opstellen met publieksfavorieten zoals: met gepaste trots deel ik mijn baanbrekende project met mijn netwerk, ik ben blij verheugd om mede te delen dat ik open sta voor een nieuwe uitdaging en bedankt voor de prettige samenwerking Peter, hopelijk treffen we elkaar nog eens in de toekomst.
Naast de clichématige teksten heb je ook nog mijn persoonlijke favoriet, de clichématige teksten – in het Engels. Uitspraken als ‘I’m thrilled to announce’ doen gelijktijdig mijn nekharen overeind schieten én een brede grijns op mijn gezicht toveren. De delicate dans tussen het tonen van zelfvertrouwen en het vermijden van arrogantie wordt nou eenmaal amusant slecht uitgevoerd door de meeste gebruikers. Combineer dat met Engelse slogans en de zielige zelfpromotieshow is compleet.
Om mezelf na deze kritische noot weer met beide benen op de grond te zetten, wil ik graag mijn favoriete Engelse quote delen: if you can’t beat them, join them. Dus, met gepaste trots deel ik deze column zo meteen op LinkedIn. Wie weet haal ik wel wat nuttigs uit deze onbeschaamde zelfpromotie en anders kan ik me in elk geval weer vergeeflijk bezighouden met werkescapisme.
Judith Zijdenbos volgt een postmaster Lerarenopleiding Nederlands aan Tilburg University.