Maatregelen internationalisering: faculteit geesteswetenschappen blijft voorlopig buiten schot
De faculteit geesteswetenschappen merkt voorlopig weinig van maatregelen om internationalisering tegen te gaan. Dat blijkt uit een update van decaan Boudewijn Haverkort tijdens de recente faculteitsraadvergadering: ‘Numerus fixus-maatregelen om internationale studenten te weren, zijn voorlopig nog niet aan de orde.’
Om de instroom van buitenlandse studenten te beperken, kunnen universiteiten ervoor kiezen om een numerus fixus in te stellen bij populaire Engelstalige opleidingen. Daarnaast moet er voor veel Engelstalige opleidingen een Nederlandstalige variant komen.
Decaan Boudewijn Haverkort van Tilburg School of Humanities and Digital Sciences (TSHD) geeft aan dat zulke maatregelen op zijn faculteit voorlopig niet worden genomen: ‘TSHD heeft nauwelijks opleidingen waar elk jaar grote getalen studenten op afkomen. Numerus fixus-maatregelen zijn binnen onze faculteit dan ook niet aan de orde.’
Arbeidstekort
De populaire Engelstalige bacheloropleiding Cognitive Science and Artificial Intelligence lijkt vooralsnog de dans te ontspringen. Hoewel deze opleiding – in tegenstelling tot andere TSHD-opleidingen – jaarlijks wel veel inschrijvingen kent, worden er hier geen maatregelen genomen om die instroom te beperken.
De opleiding is hard nodig, de Nederlandse arbeidsmarkt heeft een groot tekort aan mensen die iets weten van kunstmatige intelligentie en menselijke cognitie. ‘Om die reden moeten we studenten juist niet weren,’ legt Haverkort uit.
Nederlandse taal
Ook komt er geen Nederlandstalige variant op deze opleiding omdat de meeste personeelsleden uit het buitenland komen. Volgens de decaan is het onmogelijk om van hen te verwachten dat zij op korte termijn de Nederlandse taal op academisch niveau machtig zijn.
Wel vinden er veranderingen plaats bij de Online Culture-specialisatie ‘Lerarenopleiding Nederlands’. Op dit moment wordt er op deze opleiding een aantal vakken in het Engels gegeven. Studenten kunnen deze specialisatie in de toekomst volledig in het Nederlands volgen.
‘Een vanzelfsprekende aanpassing,’ stelt Haverkort. ‘Studenten worden opgeleid tot leraar Nederlands. Dat zij hun onderwijs volledig in het Nederlands volgen, is niet meer dan logisch.’