#Trending
De TikTokrij is niet meer weg te denken uit de straten van grote steden. Maar moet je wel in zo’n rij gaan staan, vraag columnist Judith Zijdenbos zich af. ‘De onverzadigbare vraag naar populaire producten leidt tot ecologische rampen.’
De TikTokrij, een fenomeen dat inmiddels onmiskenbaar deel uitmaakt van het Amsterdamse straatbeeld. Lange slierten mensen, keurig afgebakend met linten, strekken zich uit over de grachten en straten. Als je door het centrum van de hoofdstad paradeert krijg je bijna de neiging om ook in de rij te gaan staan ’to see what the hype is about’.
Ik ben vrij ongeduldig van aard, dus daar kies ik uiteindelijk nooit voor, maar de nieuwsgierigheid blijft. Meestal staan deze rijen in Amsterdam voor friet of stroopwafels, maar dan wel echt de állerbeste, volgens TikTok.
Het zijn niet alleen toeristen in de rijen, maar ook veel dagjesmensen en zelfs een aantal verdwaalde import locals. Import locals worden door mij gedefinieerd als mensen die ‘Amsterdam’ in hun Instagrambiografie hebben staan, maar er overduidelijk niet vandaan komen. Ze wonen hier hooguit een half jaar voor een studie of een bloeiende influencercarrière.
Trends zijn van alle tijden, maar sociale media hebben ze omgevormd tot kolossale hypes. Eén nadeel, geen bedrijf kan al deze hypes aan. Niet alleen de specifieke stroopwafelbakker in Amsterdam, maar ook een bedrijf als Adidas kan de enorme vraag simpelweg niet bijbenen.
Recent deed Follow the Money onderzoek naar het momenteel razend populaire Adidas Samba model. Wat bleek? Illegaal regenwoud werd gekapt voor de productie van deze schoenen. Niet omdat Adidas normaal zo te werk gaat, maar omdat de reguliere leveranciers het materiaal niet meer konden leveren. Dit is een verontrustend voorbeeld van hoe onze onverzadigbare vraag naar populaire producten leidt tot ecologische rampen.
De TikTokrijen staan overigens niet alleen in Amsterdam. Ook in Barcelona en Athene heb ik bijvoorbeeld meterslange rijen voor producten als croissants en wafels zien staan. En ook Adidas Samba’s zijn in de meeste grote steden terug te vinden. Hypes trekken zo in een razend tempo de hele wereld over en weer terug, totdat de Samba, al dan niet met een omweg via Vinted, op een afvalberg in Ghana verschijnt.
En zo staan we wereldwijd telkens in de rij voor de nieuwste hype. Zonder dat we ons beseffen welke voetafdruk we achterlaten, in onze Samba’s en daarbuiten. Misschien wordt het tijd om onze prioriteiten te heroverwegen. Niet alles wat glimt, is goud – en niet elke rij is het waard om in te staan.