Studeren om een diploma te halen? Haiko Huvenaars organiseert liever een talkshow over duurzame kleding
Op de dag dat zijn premaster weer begint, schrijft Haiko Huvenaars (30) zich uit als student. Hij wil zijn eigen ideeën een kans geven. Dat blijkt een goede beslissing, want inmiddels heeft hij een succesvolle talkshow over duurzame kleding: TexTalk.
Je hebt hier gestudeerd, maar je studie niet afgemaakt. Hoe komt dat?
‘Eind 2018 begon ik met de premaster Strategic Management aan Tilburg University. Ik haalde mijn studiepunten niet en ging daarna werken bij ASML. Daar werd me aangeraden om de premaster opnieuw te proberen. Anders zou ik snel tegen een plafond aanlopen binnen het bedrijf. Ik schreef me opnieuw in, dit keer voor de premaster Organization and Management Studies.
‘Maar op de dag dat de premaster begon, schreef ik me toch weer uit. Ik realiseerde me dat ik alleen uitkeek naar het ontvangen van mijn diploma en niet naar het proces ernaartoe.’
Nu organiseer je een talkshow over duurzame kleding. Wat heeft je naar de textielindustrie geleid?
‘Na mijn uitschrijving maakte ik in september 2019 een lijstje van al mijn startupideeën. Deze liepen uiteen van een satirische nieuwswebsite tot een app voor het verbeteren van mentale gezondheid. Uiteindelijk wilde ik iets doen met de bosbranden in Brazilië, die op dat moment groot in het nieuws waren.
‘Dit was voor mij een aanleiding om iets nuttigs te gaan doen met mijn tijd. Ik ontwierp een shirt om te verkopen en geld op te halen voor reforestation-projecten. Helaas was de sample van het T-shirt van enorm slechte kwaliteit. Toen dacht ik, dat moet beter kunnen.’
Hoe ga je van het maken van kleding naar het maken van een talkshow?
‘Om de kwaliteit van de T-shirts te verbeteren verdiepte ik me in de kledingindustrie. Dat resulteerde in het kledingmerk Candour Clothing (CC). Dat merk combineert duurzame productie met technologie. Samen met een compagnon lanceerde ik een app waarmee je shirts kon scannen om te zien waar en hoe ze geproduceerd zijn.
‘Al snel ontdekte ik dat ik beter was in het creëren van platforms en gesprekken over duurzaamheid dan in het ontwerpen van kleding. Toen ik de mogelijkheid kreeg om samen met T*Agency een podcastaflevering te maken over de kledingindustrie, werd deze zo goed ontvangen, dat de podcast uiteindelijk een talkshow werd in de schouwburg van Tilburg. TexTalk was geboren.’
Wat onderscheidt TexTalk van andere initiatieven op het gebied van duurzame mode?
‘TexTalk kijkt verder dan alleen kleding. We bespreken bredere thema’s, zoals overconsumptie, waar kleding symbool voor staat. Met ons team belichten we verschillende subthema’s zoals laatst patterns of influence met Jonas Zitter (medeoprichter @kledingcast, red.), Emilie van Kinschot (modejournalist Volkskrant, red.) en Fabian Bellaard (docent Erasmus Universiteit, red.), waarbij we dieper ingingen op onder andere de invloed van popcultuur op modetrends.
‘Daarnaast werken we nauw samen met studenten en bieden we ze de kans om via bijvoorbeeld stages en onderzoeksprojecten met ons mee te doen. Zo worden de shows en bijeenkomsten echt voor en door jongeren georganiseerd.’
Hoe kun je als student aanhaken?
‘Je kunt ons altijd een berichtje sturen op Instagram. Daarnaast hebben we elke donderdagochtend een vergadering. Daar mag je gewoon bij aansluiten als je interesse hebt.’
Hoe zie je de toekomst van TexTalk voor je?
‘We willen landelijke impact maken met een platform dat het hele jaar door relevant blijft. Denk aan evenementen, podcasts en workshops. Niet alleen de talkshow dus. De kledingindustrie blijft in beweging en is een belangrijk gespreksonderwerp.’
TexTalk vindt gemiddeld vier keer per jaar plaats in de schouwburg in Tilburg. Benieuwd naar de volgende? Houd vooral de Instagram van TexTalk (textalk.tilburg) in de gaten om zo op de hoogte te blijven van nieuwe data. Tickets voor de talkshow kosten tien euro, inclusief een drankje.