Van Tilburg naar Madison Square Garden: danser Mauro deelt het podium met Troye Sivan en Charli xcx
Tegen het eind van zijn bachelor wist Mauro van de Kerkhof al dat hij geen master zou doen: hij ging op tournee met Troye Sivan en Charli xcx. Inmiddels reist hij de wereld over als professioneel danser. ‘Als je op je tweeëntwintigste al een wereldtour doet, denk je daarna: oké, en nu?’

Toen hij drie jaar oud was oefende hij urenlang voor de televisie de danspasjes van wereldsterren als Michael Jackson. Een paar jaar later stuurde zijn moeder hem naar dansles. Daar bleek al snel dat Mauro van de Kerkhof (22) er talent voor had. Vanuit een kleine dansschool in de Helmondse wijk Brandevoort groeide hij door naar een wedstrijdteam in Eindhoven, waar hij meerdere wereldkampioenstitels en in 2017 zelfs Holland’s Got Talent mee won.
Na zijn bachelor Entrepreneurship & Business Innovation wachtte hem geen standaard kantoorbaan; Van de Kerkhof ging op wereldtour met Troye Sivan en Charli xcx. Tegenwoordig werkt hij als danser in campagnes voor merken als Charlotte Tilbury en Calvin Klein en is hij choreograaf én danser bij het Eindhovense dansgezelschap CDK Company.
Ook reist de alumnus de wereld over om danslessen te geven. Toch weet hij, tussen alle drukte door, nog tijd vrij te maken om met Univers te praten over zijn pijlsnelle danscarrière.
Je was als kind al een succesvol danser, waarom besloot je toch te gaan studeren?
‘Ik heb lang getwijfeld of ik wel moest gaan studeren. Mijn passie lag altijd al bij dans, maar aan het einde van de middelbare school was ik nog niet klaar om me hier volledig op te storten. Ik had af en toe betaalde klussen, maar verdiende nog niet genoeg om van te leven. Bovendien zag ik er jong uit, terwijl een volwassen uitstraling vaak nodig is om professioneel aan de slag te kunnen.
‘Tijdens mijn vwo-eindexamen brak het coronavirus uit. Als danser kon je op dat moment weinig doen, behalve video’s posten op sociale media. Naar de universiteit gaan was daarom een logische keuze, vooral vanwege de online lessen: zat ik toch een keer in het buitenland of in de studio, dan was daar ruimte voor. Zo kon ik tegelijkertijd studeren en me ontwikkelen op dansgebied, zodat ik na mijn studie meteen door kon rollen naar een danscarrière.’
Lukte dat ook?
‘Haha, eigenlijk niet. Dansen is een onzeker beroep. Ik was aan het eind van mijn bachelor ook nog niet op het punt dat ik fulltime de danswereld in kon. Daarom heb ik toch nog over een master getwijfeld.
‘Maar terwijl ik mijn scriptie schreef, kreeg ik een bericht van de Amerikaanse regisseur Gordon von Steiner. Hij vroeg me om de choreografie te maken voor Rush, de nieuwe videoclip van Troye Sivan. Samen met Sergio Reis, mijn mentor, ben ik meteen op dit project gesprongen en hebben we een choreografie gemaakt.’
En dan sta je ineens oog in oog met Troye Sivan?
‘Ik weet nog dat we in Berlijn waren om de videoclip voor Rush op te nemen. In de ochtend stond ik halfnaakt om Troye heen te dansen en ’s avonds was ik mijn scriptie aan het schrijven. Dat contrast was grappig, maar eerlijk gezegd moest ik eerst wennen aan alle naaktheid en sensualiteit. Dit was een hele andere wereld dan mijn leven op de universiteit.
‘Na de opnames van Rush kwam mijn carrière in een stroomversnelling: de choreografie ging viraal op sociale media en werd zelfs genomineerd voor een MTV Video Music Award (VMA). Troye en de regisseur vonden ons fantastisch, dus enkele maanden later namen we in Bangkok ook nog de videoclip voor Got Me Started op met Troye.
‘Vervolgens maakten Sergio en ik campagnes voor GAP, Calvin Klein en Charlotte Tilbury en voerden we de eerste gesprekken over de mogelijkheid om met Troye mee te gaan op wereldtournee. Toen dacht ik: ik kan wel een master gaan doen, maar ik denk niet dat ik die af ga maken.’

Hoe is het om op wereldtour te gaan?
‘Bizar. Het is echt een wervelwind. In zeven maanden tijd gaven we 51 shows in enorme arena’s in Europa, Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. Het was vooral bijzonder omdat wij als dansers echt deel uitmaakten van de show.
‘Normaal verdwijn je als danser een beetje naar de achtergrond, maar Troye en Charli zagen dans als een vitaal aspect van de tour. Ik voelde dat aan hoe goed we behandeld werden op de tour, maar ook op hoe fans reageerden op sociale media. Na elke show waren er wel mensen die over me getweet hadden.
‘Het was ook wel onwerkelijk, hoor. Ik was eerder wel eens viraal gegaan met dansvideo’s op TikTok of Instagram, maar dan heb je niet door hoeveel mensen er naar je kijken. Als je op het podium van Madison Square Garden staat, zie je hoe groot zo’n publiek nou echt is.’
Wat is jouw meest bijzondere herinnering aan de tour?
‘De show in Madison Square Garden is me bijgebleven, maar niet om de goede redenen. Tijdens het eerste nummer scheurde ik mijn meniscus. Daar heb ik de rest van de show, tandenbijtend van de pijn, mee gedanst. En dan was dit was ook nog eens de enige show waarbij mijn familie in het publiek zat…’

Wat is jou tegengevallen tijdens de tour?
‘Slapen in de tourbus! Je beweegt constant en hebt mega weinig ruimte, dus je kan alleen maar wat ronddraaien. Daarnaast leef je uit een koffer. Dat is extra lastig voor mij, want ik verlies altijd alles.’
Is het lastig om thuis weer te aarden na zo’n intense periode?
‘Ja, best wel. Na het afronden van mijn bachelor ben ik zo’n achtbaan ingestapt. Aan het begin van de tour ben ik uit de kast gekomen en kort daarna ging ik op tour, waar ik elke avond op het podium moest zoenen met Troye.
‘Daarbij beland je ook in een bizarre wereld waarin je feest met bekende mensen en in de grootste steden van de wereld komt. Nu ben ik weer terug in mijn ouderlijk huis in Brabant. Dat valt toch tegen, haha. Maar goed, vanuit hier heb ik het ook eerder waargemaakt.’
Voel je je onzeker over de toekomst?
‘Jazeker, je wilt altijd groter en beter. Als je op je tweeëntwintigste al een wereldtour doet, dan denk je daarna: oké, en nu? De druk om nu nóg vettere dingen te doen voel ik constant.’
Wat wil je nog bereiken?
‘Troye Sivan en Charli xcx zijn grote namen, maar ze zijn nog geen Beyoncé. Artiesten zoals zij, maar ook Ariana Grande, Lady Gaga of The Weeknd hebben een bepaalde legacy. Daar wil ik graag aan meewerken.
‘Ik wil ook meer tijd doorbrengen in Los Angeles. In Nederland kun je maar zo ver komen, in LA liggen er meer kansen om door te groeien als danser. Je bent daar omringd door talent en mensen die ook naar die plek zijn gekomen om beter te worden in wat ze doen.
‘In de verre toekomst hoop ik mijn kennis van dans en choreografie te combineren in een andere baan, bijvoorbeeld als movement director. Dan help je artiesten en modellen met hoe ze moeten bewegen. Maar dat zijn doelen voor de toekomst, ik haal nu nog heel veel voldoening uit dansen.’