Opening academisch jaar draait om duurzaamheid: ‘We hebben maar één toekomst, en die is van ons allemaal’
Tilburg University opende dit academisch jaar met één duidelijke boodschap: duurzaamheid staat voorop. Rector magnificus Wim van de Donk benadrukte tijdens de bijeenkomst: ‘We hebben maar één toekomst.’

Het thema van de opening van het academisch jaar is duidelijk: duurzaamheid. De blik is op de toekomst gericht. ‘Want die hebben we maar één, en die is van ons allemaal,’ aldus rector magnificus Wim van de Donk van Tilburg University.
Volgens Van de Donk is ‘het sociale aspect van duurzaamheid even kwetsbaar als het ecologische.’ Het gaat om mens én natuur. Beide aspecten komen tijdens de opening aan bod, met als centrale vraag: welke verantwoordelijkheid dragen we gezamenlijk om een menswaardige toekomst voor iedereen te creëren?
Peulvruchten in plaats van rundvlees
De zoektocht naar een antwoord begint met drie mini-colleges. In één daarvan bespreekt TiSEM-hoogleraar Bart Bronnenberg de duurzaamheid van onze boodschappenmandjes.
Uit onderzoek blijkt dat jongere generaties, zoals millennials en Gen Z, aanzienlijk minder CO₂ uitstoten met hun voedselkeuzes dan oudere generaties. ‘Een avond rundvlees vervangen door peulvruchten kan al een enorm verschil maken,’ benadrukt Bronnenberg.
Na de colleges volgt een muzikaal intermezzo dat geheel in lijn is met het thema. Muzikanten Rogier De Nijs en Sjaak van Dam spelen Soundtrack of the Plastic Age op instrumenten die ze zelf bouwden van plastic voorwerpen, zoals pvc-buizen en waterflesjes.
Universiteit doet te weinig aan duurzaamheid
De middag eindigt met een interactief panelgesprek waarin bezoekers mogen reageren op vraagstukken rond duurzaamheid. Eén daarvan: spreken wetenschappers zich voldoende uit over de urgentie van de klimaatcrisis? De meningen zijn verdeeld. Maar de vraag of Tilburg University zelf genoeg doet, krijgt weinig steun. Er staan weinig mensen op om dat te beamen.
Ook Van de Donk blijft zitten: ‘We doen echt nog niet genoeg,’ licht hij later toe. ‘Duurzaamheid mag bijvoorbeeld meer in lessen aan bod komen.’ Daarmee is de rector kritisch, maar ook hoopvol. ‘Duurzaamheid is een opdracht, en we zijn nog lang niet klaar. Maar het is mooi dat we onszelf deze opdracht durven te geven.’