Met Tilly heeft ook Tilburg University nu een chatbot
Een chatbot die vragen beantwoordt over je vakken en je laat oefenen met tentamens? Tilly, de slimme chatbot van Tilburg University, kan het allemaal. ‘Het is alsof je tegen je eigen docent praat,’ zegt Matthijs van Gils, projectmanager van Tilburg.ai.

‘We vinden de wetenschap opnieuw uit onder invloed van nieuwe digitale technologieën. Onze studenten bereiden wij voor op een radicaal nieuwe wijze van werken.’ Met deze woorden introduceert rector magnificus Wim van de Donk de nieuwe chatbot Tilly tijdens de opening van het academisch jaar.
Tilly is in eerste instantie bedoeld voor studenten, maar het platform zet vooral docenten aan het werk. De chatbot leert niet automatisch bij: de kennis komt uit wat docenten zelf uploaden. Zij kunnen hun eigen chatbot aanmaken, en die vullen met cursusmateriaal zoals syllabi en slides. Studenten kunnen vervolgens met deze chatbot praten om collegestof door te nemen of te oefenen voor tentamens.
‘Tilly is een chatbotplatform. Medewerkers krijgen de mogelijkheid om zelf chatbots aan te maken,’ legt Matthijs van Gils, projectmanager van Tilburg.ai uit. Het resultaat kan een uitgebreide chatbot zijn die alle stof van een vak kent. Maar de afdeling personeelszaken kan de chatbot bijvoorbeeld gebruiken voor het uitpluizen van CAO’s.
Onderwijscontext
Terwijl kunstmatige intelligentie in eerste instantie vooral door studenten werd gebruikt, neemt de universiteit nu dus wat meer het voortouw. Het gebruik van Tilly valt onder de bestaande AI-index van de universiteit, in deze index staat wat je wel en niet mag doen met AI in opdrachten en toetsen.
De chatbot helpt studenten met hun vakken en medewerkers met hun werk, maar ze moeten wel zelf blijven nadenken. Net zoals ChatGPT kan Tilly fouten maken. Van Gils benadrukt dan ook dat studenten niet alles uit de chatbot moeten gaan ‘kopiëren en plakken. Tilly blijft een ondersteunende tool.’
Data
Tilly is gebouwd door ontwikkelaars van Tilburg University. Functies die specifiek aansluiten bij het onderwijs kunnen gaandeweg worden toegevoegd. Zo wordt het binnenkort mogelijk om eenvoudig quizzen of oefententamens te genereren en direct te delen. Ook krijgen docenten toegang tot een dashboard met gebruiksstatistieken, zodat ze kunnen zien hoe vaak hun chatbot door studenten wordt gebruikt.
De chatbot draait op een Large Language Model via Microsoft Azure, gehost in Europese datacenters. Alleen noodzakelijke fragmenten van vragen worden naar dit model gestuurd en direct verwijderd na beantwoording. Zo biedt Tilly volgens Van Gils een veilig alternatief, waarbij persoonlijke data van studenten niet terechtkomt bij grote commerciële partijen zoals OpenAI.
Landelijke samenwerking
Er vinden in het hoger onderwijs meer experimenten plaats met kunstmatige intelligentie. De UvA lanceerde eerder dit jaar UvA AI Chat en SURF werkt aan EduGenAI, een landelijk inzetbaar AI-systeem voor het hoger onderwijs. Van Gils is niet bang voor concurrentie: ‘Ik denk dat we uiteindelijk samen toewerken naar een versie die voor alle universiteiten, hogescholen en mbo’s goed kan functioneren.’