Eén op de vijf studenten ervaart belemmeringen als angst en geldgebrek

Eén op de vijf studenten ervaart belemmeringen als angst en geldgebrek

Studeren kan zwaar zijn en al helemaal als je ook nog met bijzondere omstandigheden te maken hebt, zoals ADHD, of een andere chronische aandoening. Ruim 21 procent van alle studenten geeft aan daardoor in haar of zijn studie belemmerd te worden.

Beeld: Kelly Sikkema / Unsplash

Ruim een op de vijf studenten in het wo en hbo ervaart hinder tijdens de studie als gevolg van een bijzondere omstandigheid. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO), gebaseerd op de Nationale Studenten Enquête (NSE), die ongeveer door 260 duizend studenten door het hele land is ingevuld.

Belemmeringen

Voorheen richtte de NSE zich op bijzondere omstandigheden zoals ADHD, chronische ziekten en familieomstandigheden, maar dit keer focust het onderzoek zich op de hinder die daar mogelijk door ontstaat.

Zo blijkt dat de meeste van de respondenten kampen met concentratieproblemen, angst of stress. Andere obstakels zoals vermoeidheid, energieproblemen, geldproblemen en problemen met plannen worden ook vaak genoemd.

Tilburg University

Op de Tilburgse campus geeft 19 procent van de studenten die de enquête hebben ingevuld aan belemmeringen in hun studie te ervaren door een bijzondere omstandigheid. Het gaat om 1.024 van de 5.309 deelnemende TiU-studenten. Dat is iets lager dan het gemiddelde van 21 procent in het wo.

Binnen de universiteiten ligt het aandeel studenten dat door bijzondere omstandigheden hinder ervaart tussen de 17 procent en 35 procent. Het laagste percentage (17 procent) ligt bij de Technische Universiteit Eindhoven, Open Universiteit en Erasmus Universiteit Rotterdam. Het hoogste (35 procent) bij de Universiteit voor Humanistiek.

Wel of geen melding doen?

Ongeveer 65 procent van de studenten met belemmeringen meldt zich bij de onderwijsinstelling. Drie op de vier van hen heeft vervolgens een gesprek met de opleiding, waarna bij een deel ondersteunende maatregelen worden getroffen.

Ruim een derde van de studenten meldt zich echter niet bij de instelling. Zij hebben vaak te kampen met obstakels rondom geld, huisvesting, vervoer en stage of werk. Studenten melden zich niet altijd omdat ze denken geen oplossing nodig te hebben, of vanwege een gebrek aan vertrouwen: ze vrezen dat hun melding niets zal opleveren of dat de instelling vooroordelen heeft of discrimineert.

Aandacht op nieuwe vlakken

‘Dit rapport laat met nieuwe inzichten zien welke concrete handelingen van de onderwijsinstelling aandacht nodig hebben. Denk aan het tonen van begrip, omgaan met bijzondere omstandigheid, het verbeteren van toegankelijkheid, informeren en treffen van voorzieningen,’ aldus Marit Schreurs, onderzoeker bij het ECIO.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.