‘Voorstel prestatieafspraken ontbeert visie’

Afgelopen weekend presenteerde de UvT haar voorstel ‘Prestatieafspraken’, een voortvloeisel van het akkoord dat staatssecretaris Halbe Zijlstra eind vorig jaar sloot met de VSNU. In het akkoord is vastgelegd welke prestaties de Nederlandse universiteiten in 2015 gerealiseerd moeten hebben. We legden het voorstel voor aan Niels Willems, directeur van strategisch marketingadviesbureau Business Openers, co-auteur van het boek ‘Internal Branding in de praktijk’ en alumnus van de universiteit. 

Om een strategie te beoordelen, moet je eerst bepalen wat het streven is, aldus Willems. “Wil de organisatie binnen de categorie waarin het actief is vooral beter worden in vergelijking tot de meeste andere? De heersende mores in het onderwijs en ook die binnen de universitaire wereld,  is toch vooral om met deze strategie te komen. Het lijkt erop dat de UvT hier niet in mee gaat.”

Ook geeft het voorstel volgens de adviseur geen aanleiding te denken dat de universiteit de trends die bepalen waar kennisvergaring en -overdracht naartoe gaan, leidend maakt voor haar strategische keuzes. Denk bijvoorbeeld aan de digitalisering en de ontwikkeling naar zelfsturing. “De UvT wil binnen het huidige landschap een bijzondere universiteit zijn waarin de eigen identiteit tot uitdrukking wordt gebracht in alles wat ze doet. Kort gezegd: de UvT wil wereldkampioen UvT zijn.”

Niels Willems mist een expliciete visie, waarop de universiteit met onderzoek en onderwijs impact wil hebben in de maatschappij. Juist van de UvT, die zichzelf zo expliciet ook onderdeel maakt van de maatschappij, zou je dat volgens de adviseur mogen verwachten.

Het ‘voorstel prestatieafspraken’ is hier te lezen.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.