Pitchen op hoog niveau

Een videoplatform voor amateur voetbalwedstrijden, een deurbel op zonne-energie en een duurzaam taxibedrijf. Zo maar een greep uit de vijftien ideeën die studenten pitchten aan bobo’s uit het bedrijfsleven in de lift van gebouw K. Tijdens het ritje van de begane grond naar de elfde verdieping – geklokt op 45 seconden – moesten de studenten hun ideeën slijten. De winnaar ontving een iPad en ondersteuning om zijn idee te realiseren.

[singlepic id=1480 w=320 h=240 float=]

“Ik ga een online videoplatform voor amateurwedstrijden pitchen. Wij geloven dat het niet lang meer duurt – vijf jaar of zo –, voordat iedereen zijn eigen vrienden en familie terug kan zien als ze een goal maken. Dat ga ik pitchen.” Dat vertelt Mark van Dijck (Master of Finance), één van de pitchers in het domein media. De pitchende studenten zijn onderverdeeld in vier domeinen: sustainability, healthcare, labor market en media. Mark stapt in de lift bij Antoine Hendrikx, financieel directeur bij SanomaVentures.

Alexander Nijdam (master Supply Chain Management) gooit het over een heel andere boeg. “Als je het idee hoort denk je ‘hoe logisch is dat?’ maar ik heb de deurbel op zonne-energie uitgevonden,” vertelt hij trots. “Een hoogleraar van TU Delft roept dat in Europa twee kolencentrales full-time draaien om alle deurbellen van energie te voorzien. Dit is dus een probleem, en we dachten ‘laten we daar wat voor gaan bedenken.’”

Hoe laat je de bobo de beurs trekken?

Elf verdiepingen in een lift, met een bobo die je eigenlijk de beurs wil laten trekken: zo’n pitch vereist enige voorbereiding, of niet? “Ik heb wel een beetje geoefend, ik ken het verhaal. Ik heb wel gekeken of het in 45 seconden past: het is wel heel kort, te kort eigenlijk,” vertelt Mark. En anders is er altijd de noodknop nog. “De vraag is of de lift dan ook stopt,” brengt Alexander daar tegen in.

Zodra Thomas Janssen (student Economie en Informatie) uit de lift is gekomen en op adem is, vertelt hij wat er nu zo lastig is aan pitchen: “Als je vertelt over een nieuwe schoenveter is het vrij simpel, maar als je een gecompliceerd idee hebt, waar veel factoren een rol bij spelen, dan wil je zoveel mogelijk vertellen. Je moet stukjes uit je pitch halen, je moet interesse wekken maar je moet niet meteen alles weg geven. Ik weet nog niet echt of het gelukt is, maar ik hoop dat ik zijn interesse gewekt heb en dat we misschien bij elkaar kunnen komen voor een gesprek.”

Er kan er maar één de winnaar zijn

[singlepic id=1483 w=320 h=240 float=]

Sebastiaan Verhulst, student psychologie, ging uiteindelijk met de prijs naar huis. Alexander, van de zonnige deurbel, eindigde op de tweede plaats. Sebastiaan pitchte een oplossing voor overgewicht onder kinderen. Hij wil een applicatie ontwikkelen die niet alleen stappen telt, maar daar ook beloningen aankoppelt: korting op toegangsbewijzen van pretparken. “Maar liefst 30 procent van de Nederlandse kinderen tussen de vier en vijftien jaar is te zwaar. Dat is schrikbarend. Ik denk dat heel weinig mensen zich er bewust van zijn hoeveel kinderen dat zijn. Ik wil daar graag iets aan doen. Ik denk dat de kern van het probleem is dat iedereen binnen zit te gamen achter de spelcomputer: kinderen moeten weer naar buiten.”

Het probleem is alleen dat kinderen er niet over na denken, dat ze over tien jaar nog gezond moeten zijn. Ze leven in het nu, zegt Sebastiaan. Zijn idee speelt hierop in: “Juist door aan een stappenteller – eigenlijk iets heel simpels – credits te verbinden, gaan kinderen echt denken dat ze bewegen voor morgen, voor dat pretpark.”

Wat is dan de kunst van het pitchen, volgens winnaar Sebastiaan? “Ik heb gepitched vanuit mijn hart. En dat is iets wat volgens mij de kern is. Ik ben geen snelle jongen, die met iets innovatiefs komt. Simpelheid is juist iets goeds.”

Conclusie: een goed idee, verkoopt gewoon zichzelf.

De Elevator Pitch Competition is een initiatief van Integrand, het Tilburg Centre for Entrepeneurship en Starterslift.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.