Hoe redden we TiSEM?

De decaan van de Tilburg School of Economics and Management (TiSEM), Lex Meijdam, heeft een plan om zijn faculteit van de financiële afgrond te redden. Onderwijs, onderzoek en valorisatie moeten even belangrijk worden: “We willen een evenwichtige faculteit worden.”

TiSEM-decaan Lex Meijdam

Meijdam legt de noodzaak voor de economische faculteit van Tilburg University uit: “De voorspelde, lage studenteninstroom is helaas gerealiseerd. Het budget voor 2015 is geschetst: 660 duizend euro in de min. Als we naar de lange termijn kijken, dan gaat zich dat niet verbeteren.” De faculteit moet flink veranderen, zegt Meijdam, om weer richting de zwarte cijfers te gaan. “De studenteninstroom moet terug op het oude niveau van 2010. Dat stabiliseert het budget. Daarnaast moeten we de inkomsten uit de tweede- en derde geldstroom verhogen. Dat biedt op termijn weer een groeiperspectief.”

Afgelopen juni belegde Meijdam en de rest van het Management Team van de faculteit een strategiebijeenkomst. Het personeel werd ingelicht over de tekorten en over hoe de faculteit die het hoofd wilde bieden. Er was kritiek op de plannen van Meijdam, maar er werden wel action teams gevormd die naar oplossingen gingen zoeken. Deze werkgroepen rapporteerden vorige week hun bevindingen.

Evenwicht
Meijdam: “De wereld verandert. Ons verdienmodel is sterk gebaseerd op onderzoek en niet langer houdbaar. Ons geld komt via studenten en in toenemende mate ook uit de tweede en derde geldstroom. Daar zullen we ons op moeten aanpassen.”

Maar Meijdam wil niet inleveren op de onderzoekskwaliteit van zijn faculteit: “Dat staat niet ter discussie. We willen tot de top in Europa blijven behoren, we willen een sterke Graduate School blijven houden. We hebben de valorisatie en onderwijs nodig om dat op termijn houdbaar te maken.” Dat blijft niet zonder gevolgen voor de organisatie van de faculteit: “Maar geen faculteitsbrede reorganisatie. Dat is niet aan de orde.” Een deelreorganisatie van enkele departementen kan Meijdam echter niet uitsluiten. “Er is nog geen besluit over genomen,” aldus Meijdam.

Profilering
De faculteit wil zich profileren als een aparte School for Business en een School for Economics. “Dat moet heel nadrukkelijk met het College van Bestuur en TIAS School for Business and Society samen: twee business schools op één campus gaat niet werken.” Meijdam is geen voorstander van de faculteit écht opsplitsen, zoals voorgesteld werd tijdens de vorige strategiebijeenkomst: “Als je dat alleen in de profilering doet, is het de vraag of dat ook gevolgen moet hebben van de organisatie van de faculteit. Ik denk dat er heel veel synergie is tussen de Economics- en Businesskant van de faculteit: die verlies je dan helemaal.” Die discussie wil Meijdam nu voorkomen: “Laten we eerst maar kijken of we die profilering hebben en wat voor gevolgen dat heeft. Laten we nu de kracht vooral steken in het versterken van het onderwijsprogramma en het genereren van derde geldstroommiddelen.”

In januari moet er een plan liggen. “Kort daarna organiseren we een dag voor de faculteit waar we met mensen gaan bespreken wat wij denken dat de beste keuzes zijn.” Daarna zijn de departementen aan zet: zij moeten die keuzes dan in hun strategie gaan verwerken, vertelt Meijdam. “Dan kunnen we kijken of er op enige moment een reorganisatie aan de orde komt bij een of meerdere departementen. Of niet.”

‘Collectieve marketing inspanning’
Ondertussen zit de faculteit niet stil: “Je ziet al signalen: de opkomst op de Open Dag is nog nooit zo hoog geweest als vorige keer. We hopen de trend te keren. Maar zelfs als we op het oude instroomniveau komen, dan blijven we de komende jaren zitten met de gevolgen van de lagere instroom die we gehad hebben. Voordat dat er uitgegroeid is, ben je jaren verder. Je zal ook een slag moeten maken op activiteiten die juist op kortere termijn middelen genereren.”

Een voorbeeld? Wetenschappers die lezingen geven in het buitenland, moeten nu ook presentaties waardoor niet-EER studenten hopelijk naar Tilburg getrokken worden. “Als iedere hoogleraar één masterstudent van buiten de EU binnenhaalt, is het probleem opgelost.” Is dat de ‘collectieve marketing inspanning’ waar Meijdam deze zomer over sprak? “Er gaan nu ook twintig docenten van allerlei departementen naar middelbare scholen, om onze programma’s te promoten.” Iedereen krijgt een informatiepakket, met een standaardpresentatie en brochures. “Het wordt allemaal gefaciliteerd, maar we verwachten ook dat de docenten wat gaan doen.”

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.