The sky is the limit

In de lift van het Koopmansgebouw werd gisteren keihard zaken gedaan. Voor de derde keer konden studenten business-ideeën pitchen aan mensen uit het bedrijfsleven. Jop Heuvelmans, student Bedrijfseconomie aan Tilburg University, won.

Jop (19) pitchte een nieuw concept van zijn bedrijf Wine Solutions. “Ik ga een doe-het-zelf wijnproeverij ontwikkelen. Je koopt een wijnpakket met zes verschillende flessen, die je gezellig kunt nuttigen met vrienden. Via een app beantwoord je een serie vragen. Zo kun je je persoonlijke wijnsmaak vaststellen en spelenderwijs wijnkennis opdoen.”

Een elevator pitch duurt 45 seconden. Dat is de tijd die de lift in Koopmans nodig heeft om van de begane grond op de bovenste verdieping te geraken. Mariëlle van Bijsterveld, investmentmanager bij Starterslift, hoorde Jops pitch aan. Andere potentiële investeerders waren Joep de Groot, lid van de Raad van Bestuur van CbusineZ en Johan Sebregts, directeur van het Zeeuws Investeringsfonds. De ‘elevator pitch’ is een initiatief van de studentenstichting Integrand, in samenwerking met onder meer het Tilburg Center of Entrepreneurship. Doel is om het ondernemerschap onder studenten van Tilburg University te stimuleren.

Leuk en leerzaam
In totaal deden elf studenten mee. Een greep uit de business-concepten: Yorn Soeteman heeft een idee om kinderen effectievere verkeerseducatie te geven. Max Meulendijks ziet een oplossing om studentenkamers en woningzoekende studenten te koppelen. Promovendus Ronald Lievens heeft een plan om studenten en arbeidsmarkt beter op elkaar aan te laten sluiten. Alle deelnemers volgden voorafgaand aan hun pitch een workshop.

Uiteindelijk vond de jury Jops pitch dus de allerbeste. Waarom? “De juryleden vonden mijn concept zowel leuk als leerzaam. De pitch zelf typeerden ze als ‘strak en duidelijk’.” Het levert Jop een geldbedrag op van € 300,-. Ook krijgt hij een business boost: “Dat houdt in dat ik voor mijn plan verdere ondersteuning krijg van Starterslift. Ik volg een training en ze helpen met de uitrol.”

Ten slotte: Wat is het geheim van een goede elevator pitch? “Duidelijkheid,” zegt Jop. “Je moet een idee glashelder neerzetten. Daarnaast moet het verdienmodel kloppen. Aan een strakke pitch zit dus zowel een leuke als een zakelijke kant.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.