In het Lokaal Overleg: “Verdubbel de roostermakers”

In het Lokaal Overleg: “Verdubbel de roostermakers”

Ook tijdens het Lokaal Overleg was er kritiek op de afwikkeling van reorganisatie BEST. Maria IJzermans: “Het doel van BEST was toch Building Excellent Support, het verbeteren van de ondersteuning van het onderwijs en onderzoek. Maar zo ervaar ik dat niet, er is geen verbetering, alleen maar meer sjit. Er is op de gang veel geklaag met name over Academic Support”.

In het Lokaal Overleg spreken de vakbonden met Human Resource Management en Koen Becking, de voorzitter van het College van Bestuur.

“Academic Support is een stuurloos schip, niemand weet echt wat-ie moet doen. De calamiteiten komen op het bordje van de docent terecht. Zo had ik een groep van 75 in een lokaal geschikt voor 50 studenten. We moesten over elkaar heen klimmen om de bankjes te bereiken. Maar als ik daar dan een klacht over heb, dan weet je niet goed bij wie je moet zijn. En dit is niet alleen mijn ervaring, ik spreek hier voor veel meer mensen”, zegt IJzermans van de FNV

De klachten die tijdens het Lokaal Overleg langskomen, gaan dus vooral over de roosteraars, over onbereikbare support, over secretaresses die niet goed weten wie waar voor staat. In het algemeen werd het geweten aan het gebrek aan leiderschap bij Academic Support; directeur Hilde Baert is te laat benoemd en kan het verloren jaar niet meer goedmaken.

Marinus Verhagen, de nieuwe voorzitter van het Lokaal Overleg, vatte de kritiek als volgt samen: “Het is onduidelijk wie wat doet en wie waar zit. Academic Support heeft geen duidelijke website. De roosterproblematiek is sterk toegenomen, en de belangrijkste man van een faculteit is niet de decaan, maar de roostermaker. De capaciteit van de roostermakers moet worden verdubbeld, want als de mensen die er nu zitten gaan omvallen dan is de ellende niet te overzien.” Hervé Tijssen van CNV vulde aan: “Ja, dan kukel je zo van die mooie plaatsen in Elsevier (op het gebied van studenttevredenheid, red).”

Ook HR en IT bloeien niet op na BEST, was de gedeelde mening. De service is te traag en de communicatie is stroperig. De mensen bij IT rouleren te veel, en de nieuwe mensen moeten vaak weer van onderop opbouwen. Bij IT moet er weer een accountmanager per faculteit komen, vonden de woordvoerders van de bonden. De directeur van HR gaf aan dat zij het ook veel te druk hebben. Marinus Verhagen zei hierop: “Er is gewoon onderschat wat het effect is van mensen wisselen, veel mensen beginnen weer van onder af aan.” Koen Becking beloofde om het vervolg van BEST op de agenda te houden. Eerder was in de commissie Onderwijs & Onderzoek het tekort aan  roostermakers ook al onderwerp van gesprek.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.