Waarom werkcolleges niet op Blackboard staan

Als eksters verzamelen studenten samenvattingen en oefententamens, om de vele tentamens binnen te tikken. Nu vragen ze aan Univers: waarom staan de uitwerkingen van werkcolleges niet op Blackboard? ‘Dat zou slagingspercentages positief moeten beïnvloeden.’

Voor iedere cursus kunnen studenten zich inschrijven op Blackboard. Wat daar terug te vinden is, verschilt sterk. Soms alleen algemene informatie, vaak ook PowerPoint-sheets, syllabi, wetenschappelijke artikelen, digitale testen en zelfs oefententamens met voorbeeldantwoorden. Uitwerkingen van werkcolleges vinden studenten er meestal niet terug. Docenten vertellen een hoop, maar studenten die het niet opschrijven zijn het kwijt. Waarom staan die uitwerkingen niet op Blackboard?

“Ik wil dat studenten actief meedoen”

Het is de omgekeerde wereld. Studenten vragen om uitwerkingen van colleges, alsof ze die niet zelf kunnen produceren door aanwezig te zijn en actief mee te doen. Daarom plaatst Naomi Kamoen, universiteit docent bij TSH, vaak zelfs maar enkele sheets online. “Met dingen die je alleen kan snappen als je zelf goed hebt meegedaan. Ik wil dat studenten meedoen, uit allerlei onderzoek blijkt dat lesstof dan beter beklijft.”

Maar studenten azen niet op uitgebreidere PowerPoint-sheets, die docenten vaak toch wel op Blackboard zetten. Ze willen de volledige uitwerkingen van de collegestof, die docenten gebruiken om het college voor te bereiden en te geven. Maar die gaat Kamoen niet online zetten, dat zijn haar persoonlijke aantekeningen. Ze betwijfelt of het zou helpen: “Dan gaan studenten specifieke voorbeelden leren, maar we hopen dat ze méér leren dan de stof die we ze letterlijk geven. Het gaat bijvoorbeeld niet om voorbeeld A, maar om methode X van analyse Y.” Het is als met samenvattingen: studenten gaan stampen zonder de studiestof werkelijk te begrijpen. En hoewel je sommige vakken kan halen met alleen samenvattingen, geldt dat voor de vakken die Kamoen geeft niet (onder meer methodologie).

‘Studenten moeten college kunnen overslaan’

En oefententamens dan? Als die de slagingskansen verhogen, zouden uitwerkingen van colleges dat misschien ook doen. “Wij geven oefenvragen, en die geven studenten vooral een duidelijker beeld van het soort vragen dat ze op tentamens kunnen verwachten. Het helpt ze met voorbereiden.” Of de slagingspercentages daardoor omhoog gaan? Kamoen kent geen onderzoek waaruit dat blijkt. Dat college-uitwerkingen dat doen, betwijfelt ze. Wil je een vak halen, dan is er volgens haar maar één beproefde weg: kom naar college en doe actief mee.

Actief zijn binnen en buiten je studie

De uitwerkingen staan nu dus meestal niet op Blackboard, en dat lijkt terecht. Toch denken de studentenfracties op de universiteit daar anders over. Front wil dat studenten ook buiten de studie actief zijn, vertelt dagelijks bestuurder Elbrich Meijering. “Dat wordt steeds belangrijker.” Daarin moeten studenten volgens de fractie worden gemotiveerd en gestimuleerd. “Het plaatsen van de uitwerkingen op Blackboard kan daaraan bijdragen.” Dan kunnen studenten college een keer overslaan. “Bovendien helpt het bij het voorbereiden van colleges.”

Worden studenten daar dan niet lui van? Meijering denkt dat ook de student die altijd naar college gaat, iets kan missen of niet begrijpen. “En je kan altijd een keer een college missen, als je actief bent buiten je studie.” Dat moet dus kunnen volgens Front, en zonder de uitwerkingen heb je dan een probleem.

“Het niveau van colleges moet omhoog”

Fractie SAM wil de uitwerkingen ook op Blackboard zien. Waar Front inzet op activiteit buiten de studie, zet SAM hier juist in op activiteit bínnen de studie. Door de uitwerkingen beschikbaar te stellen aan studenten, zou het niveau van colleges omhoog kunnen, denkt secretaris Bas Veldhuizen. “Nu word je eigenlijk verplicht naar een werkcollege te gaan, en daar krijg je dan meestal de antwoorden. Ben je niet voorbereid, dan zit je over te schrijven.” Het moet veel interactiever, vindt SAM. “Als je de uitwerkingen op Blackboard plaatst, kan dat. Dan hoef je niet meer naar college, maar als je gaat heb je alle kans vragen te stellen. En kan je als docent met studenten in gesprek. Zo maken studenten zich de stof eigen én verbetert de kwaliteit van het onderwijs.”

Beide fracties vinden dat er “voldoende” op Blackboard moet worden gezet om de stof te begrijpen, maar begrijpen dat docenten geen persoonlijke aantekeningen gaan delen.

Wat wil je bij Univers lezen?

Dit artikel is geschreven nadat onze lezers aangaven het te willen lezen. Hieronder kan je je stem uitbrengen voor het volgende artikel. Over de vraag met de meeste stemmen schrijven we een artikel. Je kan ons ook gelijk tippen. Bij de volgende stemronde leggen we ingediende onderwerpen voor.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.