Internet is hartstikke nep (a.k.a. internep)

Kijk, dat wist ik niet. Vandaag de dag zijn er meer bots online dan mensen. Wat die bots doen? Views genereren! En clicks!

luuk-koelman

Zo kun je bijvoorbeeld voor 15 dollar maar liefst 5.000 YouTube-views kopen. Slim, want met meer views (ook al zijn ze hartstikke nep) kom je wel mooi hoger in de YouTube-zoekresultaten. Bedenk dat YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld is, en je begrijpt de potentie.

Nu bestaan er natuurlijk ook ‘goede’ bots (bijvoorbeeld spiders die voor zoekmachines websites in kaart brengen). Hoe de verhoudingen procentueel gezien tussen ‘goede’ en ’slechte’ bots liggen, weet niemand precies. Volgens schattingen is het ongeveer fifty-fifty. Met andere woorden: minimaal een kwart van het internet is hartstikke fake!

Het bedrijf Devumi is een van de grootste handelaren in kunstmatig gegenereerde views en clicks. YouTube, Instagram, Twitter, Facebook, SoundCloud – alles kunnen ze leveren. Voor 225 dollar koop je 25.000 Twitter-volgers. En dat zijn dan geen eitjes met als naam ‘df45rht6’. Allemaal echte namen mét een profielfoto.

De New York Times vogelde uit dat hier in veel gevallen sprake is van identiteitsdiefstal. Naam, foto en profieltekst worden overgenomen van een al bestaand account, waarbij in de naam bijvoorbeeld de kleine letter ‘l’ wordt vervangen door de hoofdletter ‘i’.

Daarbij komt nog een probleem. In landen als China en India wemelt het van de clickfarms. Fabriekshallen waar honderden, zo niet duizenden arbeiders de godganse dag betaald op hyperlinkjes klikken. Of op Like-buttons. Of keer op keer dezelfde app downloaden. Dat laatste is handig wanneer je als startup geldschieters wil doen geloven dat je app hartstikke populair is.

Inmiddels kent het internet drie soorten fake:

* Bots die zich voordoen als mensen.

* Mensen die zich voordoen als andere mensen. Denk aan Russische trollen die verkiezingen proberen te beïnvloeden.

* Mensen die zich voordoen als een bot. Handig wanneer je chatbot niets kan, maar je klanten toch wil imponeren met de ‘artificial intelligence’ van je software.

Fake it ‘till you make it.

Niet alleen celebritiesen wannabee-celebrities kopen fake followers, fake clicks en fake views. De meeste klanten van bedrijven zoals Devumi, die grote leverancier van volgers, zijn zelfbenoemde social media influencers, die verantwoordelijk zijn voor de social media van opdrachtgevers. Zij worden afgerekend op het aantal volgers, views en clicks. Dus wat doe je dan? Precies. Geef ze eens ongelijk.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.