De ‘diva’ met een start-up: ‘Het werkt niet zoals die jongens op TikTok je graag vertellen’

De ‘diva’ met een start-up: ‘Het werkt niet zoals die jongens op TikTok je graag vertellen’

Bibi Jorissen was 25 jaar oud toen ze met haar start-up Umob begon. Inmiddels kan ze al ruim vier jaar bogen op haar ervaring als ondernemer. Hoe wist Jorissen zich staande te houden tussen al het start-upgeweld in de wereld? ‘Een bedrijf opbouwen kan heel eenzaam zijn.’

Van links naar rechts: host Jerre Maas, Lex Hoefsloot, Bibi Jorissen en Joost Aanen Beeld: Jack Tummers

‘Ik volgde tegelijkertijd de master Strategic Management en de master Marketing Management. Daarvoor volgde ik tegelijkertijd twee pre-masters. Veel mensen verklaarden me voor gek, ik kan het achteraf gezien ook niemand aanraden’, lacht Bibi Jorissen. Het toont maar aan dat haar ambities torenhoog zijn. ‘Ik was een fucking nerd op de universiteit.’

Enorm potentieel

Die ‘nerd’ heeft het inmiddels geschopt tot co-founder van haar eigen start-up Umob: een app die meerdere vervoerapps heeft geïntegreerd. Gebruikers kunnen met Umob veel makkelijker zien welke deelscooters of deelfietsen bij hen in de buurt zijn en daar via één app meteen gebruik van maken. Dat scheelt een boel apps op je telefoon. De app is inmiddels actief in vijf landen en Jorissen noemt het ‘de Booking.com van de mobiliteit.’

Tijdens het symposium The Road doet Jorissen voor een goed gevulde Tilburgse schouwburg, met studenten van de twee Brabantse universiteiten én meerdere hbo-scholen, uit de doeken hoe het is om vanaf niets een bedrijf op te bouwen. ‘De platformeconomie heeft een enorm potentieel. Je ziet dat platforms als Airbnb en Thuisbezorgd initiatieven of websites combineren die al bestaan. Daarnaast zijn die platforms enorm makkelijk schaalbaar’, meent Jorissen. Je kunt ze tenslotte voortdurend uitbreiden met nieuwe natuurhuisjes of kebabzaken.

Focus op waar je goed in bent

En zo is het bij Umob ook. Inmiddels zijn bijvoorbeeld Check, Go Sharing en Bolt aangesloten bij de app van Jorissen. Maar: alle begin is moeilijk. ‘Ik heb wel geleerd dat je moet focussen op waar je goed in bent. Natuurlijk kun je in één klap in dertig landen beginnen, maar dan is de kans groot dat je start-up niet gaat werken. We zijn bij Umob begonnen met een klein team waarbij we alles zelf deden. We hebben pas sinds twee maanden een ontwerper in dienst die echt specifiek naar onze gebruiksvriendelijkheid kijkt.’

Eerder deed Jorissen al ervaring op bij andere vervoersbedrijven, zoals Greenwheels. ‘In de coronaperiode werden deelscooters van parkeergarages gegooid, zagen we deelfietsen in het water liggen en werden auto’s gesloopt. Het duurde soms maanden voor we een vergunning voor een parkeerplek kregen.’ Ze realiseerde zich dat er heel veel geld geïnvesteerd werd in de voertuigen en veel minder in de marketing of het uitbouwen van een platform.

De auto uit

Jorissen ziet inmiddels een tijd aankomen waarin de vraag naar apps voor deelmobiliteit groter wordt. De overheid wil mensen namelijk langzaamaan de auto uit hebben. In Parijs en Madrid zijn al hele delen autovrij en de rest van West-Europa volgt op termijn gedwee. ‘We werken ook samen met overheden. Zo geven we in Rotterdam gratis ritjes met de app weg zodat mensen ons leren kennen en moeten nieuwe aanbieders van deelmobiliteit in Antwerpen zich verplicht bij Umob aansluiten.’

Bibi Jorissen tijdens symposium The Road. Beeld: Jack Tummers

Geld verdient het bedrijf van Jorissen door een kleine marge te vragen aan de vervoersbedrijven, maar een dikke winst blijft vooralsnog uit. Dat is ook niet echt de bedoeling, betoogt de CEO. ‘We gaan de komende vijf jaar hoe dan ook nog niet winstgevend zijn. Wij focussen op groei. Nederlandse investeerders vinden dat vaak lastig: die investeren op een hele risico-averse manier en vinden snelle groei minder interessant dan winst.’ Maar wie de ratrace wil winnen, móét eerst groeien, is de filosofie van Jorissen.

Negen keer afgewezen

Haar verhaal leert dat opgeven in elk geval geen optie is. Investeerders die Umob een half jaar geleden probeerden binnen te halen gaven vijf keer hun zegen, en trokken die ook vijf keer weer in. Haar start-up werkte tweeënhalf jaar aan een deal met scooteraanbieder Check, die maar liefst negen keer werd afgewezen voordat-ie werd goedgekeurd. ‘Een bedrijf opbouwen kan heel eenzaam zijn. Je ziet al die jongens op TikTok die zogenaamd miljoenen verdienen in tien dagen. Zo werkt het gewoon niet: je moet er echt hard voor werken.’

Ondertussen mogen studenten in de zaal korte omschrijvingen over de bijdrage van de ondernemer insturen. Wat vinden ze van haar? Woorden als ‘inspirerend’ en ‘daadkrachtig’ komen voorbij, maar ook ‘slay’, ‘queen’ en, niet te vergeten, ‘diva’. ‘Dat diva-gedrag is iets waar ik aan ga werken’, lacht Jorissen.

Verkeerd beeld van ondernemerschap

Van een ondernemersklimaat op de universiteit heeft Jorissen niet per se veel gemerkt. ‘Tijdens het masterprogramma volg je vooral je master en doe je er niet zoveel naast. Er zijn wel wat evenementen en ik heb tijdens mijn studententijd nog wat diners georganiseerd voor studenten en mensen uit het bedrijfsleven. Maar uiteindelijk denk ik dat er op dit soort evenementen ook veel mensen afkomen met een verkeerd beeld van ondernemerschap.’ Iedereen wil ondernemer worden, maar niemand wil er hard voor werken, schetst de CEO.

Op het podium deden ook Lex Hoefsloot en Joost Aanen hun verhaal. Hoefsloot stond aan de basis van Lightyear: het bedrijf achter de legendarische auto met zonnepanelen op het dak. Inmiddels focust Lightyear zich meer op de zonnepanelen en is de autotak afgebouwd. Hoefsloot is uit het bedrijf gestapt en ondersteunt inmiddels nieuwe start-ups die aan de poorten van de gevestigde orde willen rammelen.

Bedrijf verkocht

Joost Aanen bedacht samen met een co-founder het bedrijf Eventix, dat het makkelijker maakte om tickets met een smartphone te scannen. Onder meer festivals zoals Extrema Outdoor en Paaspop en evenementen zoals Sail Amsterdam maakten van Eventix gebruik. Zijn bedrijf verkocht hij onlangs aan een Frans ticketplatform.

Geinig detail: precies tien jaar geleden zat Aanen zélf nog als student in de zaal bij The Road Symposium. Dat belooft nog wat voor deze lichting studenten.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.