Recensie: Nieuwe Brabantse zegswijzen

Als ik uw duiven til, houdt u dan de bezem stil? Deze uitspraak komt vrijwel dagelijks voor in de omgeving van Haaren. Een ander hedendaags spreekwoord ‘mayonaise aan de schoorsteen vegen’ wordt tegenwoordig in de gehele provincie gebezigd. Dat geldt ook voor de uitdrukking Theo Senseo die oorspronkelijk uit Bergen op Zoom komt en, dichter bij huis, een één-Willem-tweetje doen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van het inventieve taalgebruik dat de Brabanders kenmerkt.

De nieuwste uitdrukkingen en zegswijzen zijn verzameld door Adrie Vermetten. De amateur-historicus wijdde het laatste deel van zijn leven volledig aan de documentatie van Brabantse spreekwoorden. Van zijn hand verschenen reeds overzichtswerken van oude en moderne Brabantse uitdrukkingen. Nieuwe Brabantse spreekwoorden, gezegden en aforismen is het laatste luik van deze triptiek. Volgens zijn uitgever is Vermetten na het verschijnen van zijn boek dan ook in een zwart gat beland en naar Chili vertrokken.

Dit onwaarschijnlijke verhaal komt niet als een verrassing. Het past althans perfect bij de onorthodoxe methode van Uitgeverij Doppelgänger uit Tilburg. Met ‘überfictie’ wordt een nieuw literair genre geïntroduceerd dat komische resultaten oplevert. Zo verscheen al een boek over Schotse rock van Dermot McNatterman. Alles in deze boeken is verzonnen; alleen het ISBN-nummer is echt. De uitgever verzint een titel en maakt de kaft van het te verschijnen boek. Vervolgens kan iedereen meeschrijven aan de inhoud. Hier hebben onder andere Tiny van den Binnenbandt, Eppe Zuring en Bob Buitenzorg potentiële Brabantse spreekwoorden bedacht. Het is te hopen dat dit hilarische boek de weg naar de Brabantse koffietafel vindt en de vele vermakelijke spreekwoorden met terugwerkende kracht ingevoerd worden. De uitgave doet daadwerkelijk aan als het werk van een amateur-historicus, maar, zoals men in Brabant zal zeggen, er is geen dvd zo glanzend of er zit wel een krasje op.  [Nathan de Groot]

Adrie Vermetten – Nieuwe Brabantse spreekwoorden, gezegden en aforismen. Uitgeverij Doppelgänger 2010 – 8,95 Euro.