De effecten van outsourcing
Steeds meer ondernemingen besteden één of meerdere bedrijfsprocessen uit – het zogenaamde outsourcing. Toch is er maar weinig onderzoek gedaan naar de effecten daarvan. Néomie Raassens, promovenda bij de economische faculteit, boog zich erover in haar promotieonderzoek.
Outsourcing heeft belangrijke voordelen, zoals een vermindering van loonkosten en extra capaciteit. Maar er zijn ook nadelen: er is bijvoorbeeld minder of geen controle op het proces.
Om te bezien hoe outsourcing nu eigenlijk wordt beoordeeld, onderzocht Raassens de evaluaties van investeerders op het gebied van uitbesteding van klantenservice, nieuwe productontwikkeling en productiefaciliteiten. Die evaluaties blijken over het algemeen positief te zijn – maar toch worden de helft van de ondernemingen negatief beoordeeld op hun uitbestedingen.
Zo beoordelen investeerders het uitbesteden van klantenservice bijvoorbeeld negatiever wanneer die klantenservice persoonlijk of technisch van aard is en wanneer de partner grote culturele verschillen vertoont met de onderneming. Wanneer een onderneming meerdere partners selecteert voor de uitbesteding, heeft dit een positief effect.