Docenten volgen studenten op Twitter
Een twintigtal docenten van de Universiteit van Tilburg gaat studenten volgen op Twitter. De docenten laten de aanvankelijke weerstand tegen Twitter varen en doen mee aan een onderzoek naar de didactische waarde van het medium. Het onderzoek maakt deel uit van een bredere studie naar de inzet van social media in het onderwijs.
Steeds meer studenten maken gebruik van social media. Ongeveer 27% van de jongeren tussen de 15 en de 24 jaar gebruikt Twitter en dit percentage stijgt nog altijd. Het is duidelijk dat studenten in een ‘2.0 maatschappij’ leven, terwijl het onderwijs dat ze volgen (nog) niet meegaat in deze ontwikkelingen. Hiermee laat de huidige didactiek kansen liggen. Tijd dus om de didactische waarde van Twitter onder de loep te nemen.
Communicatie- en informatiewetenschappen start een onderzoek naar de inzet van social media in het onderwijs. De docenten gaan in eerste instantie hun studenten volgen om meer inzicht in de mogelijkheden van het medium te krijgen. Wellicht dat Twitter in de toekomst vaker in het curriculum ingezet wordt.