Nieuwe Werken niet populair bij studenten
Het ‘Nieuwe Werken’ is niet populair onder studenten. De jonge generatie is vaak tradiioneel ingesteld op werkgebied. Zij hechten weinig waarde aan thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Jong hoopopgeleid talent vindt vooral sfeer, leuke collega’s, opleiding en ontwikkeling belangrijke voorwaarden bij de keuze van een baan.
Dat blijkt uit onderzoek onder 1800 HBO- en WO- studenten en starters, uitgevoerd door Studentalent. Wanneer studenten en starters de arbeidsmarkt op gaan, doen zij dit veelal online. Opvallend hierbij is dat slechts acht procent van de studenten en starters waarde hechten aan foto’s en filmpjes op de site van de potentiële werkgever. Deze vertegenwoordigen volgens hen niet het echte verhaal van het bedrijf. Wel belangrijk vinden ze de missie en visie van een organisatie en de openstaande vacatures. Daarnaast is de grootste afknapper op de site van een mogelijke werkgever het ontbreken van contactgegevens (37 procent).
In hun reactie op openstaande vacatures zijn studenten en starters ook weer traditioneel, het overgrote deel (78 procent) verkiest voor een mail met cv boven het invullen van een webformulier. Bij de oriëntatie op mogelijke werkgevers wordt massaal gebruik gemaakt van Google (92 procent). Het zorgvuldig opgebouwde merk/bedrijf wordt dus gecheckt en fijntjes afgewogen op de zoekmachine.