Jongeren meest positief over economie

De Nederlandse consument voelde zich in het eerste kwartaal van 2011 ongeveer net zo positief over zijn financiële situatie als een kwartaal geleden. Nadat de economische emoties in 2010 aantrokken, is er nu sprake van stabilisatie. Jongeren tot 24 jaar zijn zelfs positiever.

De consumptie trekt nog niet aan: de plannen voor de aankoop van huizen en auto’s liggen op hetzelfde niveau als een jaar geleden. Dat blijkt uit de cijfers van het eerste kwartaal van 2011 van het TILCOM-onderzoek van de Universiteit van Tilburg onder Nederlandse consumenten.

De verhouding tussen positieve en negatieve gevoelens over de financiële toekomst uitgedrukt in de Ecomotion-index (de economische emotiebarometer) kwam uit op 35,2; in september was dat nog 33,4 en een jaar geleden 31,8. Op dit moment scoort 25,0 procent van de consumenten negatief op de index, zij ervaren meer negatieve dan positieve gevoelens. In het vierde kwartaal van 2010 lag dit percentage pessimisten nog iets lager (24,4 procent)

Onderzoekster Jorna Leenheer: “Hoewel de economische emoties zich gemiddeld stabiliseren, zien we toenemende verschillen tussen Nederlanders. Vooral Nederlanders tussen 45 en 55 jaar voelen zich minder positief over hun financiële toekomst.”

Opvallend is dat de index sterk gestegen is in de leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar, van 48,6 naar 54,1. De jongste leeftijdgroep scoort al vijf kwartalen hoger dan alle andere leeftijdscategorieën, maar springt er steeds positiever uit. De hoge score geldt zowel voor jongeren die bij hun ouders wonen (54,6) als voor zelfstandig wonende jongeren (53,5).

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.