Recensie: Fuck it – John Parkin

Weg met meditatie, weg met dure therapieën, door regelmatig fuck it! te roepen kun je het leven weer met een glimlach tegemoet zien. Dat beweert John Parkin, schrijver van het boek ‘Fuck it’.

Gezakt voor je tentamen? Fuck it!

Platzak? Fuck it!

Gedumpt? Fuck it!

In zijn boek ‘Fuck it. Loslaten, ontspannen en gelukkig zijn’, stipt John Parker allerlei verschillende situaties aan waarin het woord Fuck it van pas kan komen. ‘Zeg Fuck it tegen het weer, zeg Fuck it tegen opvoeden, zeg Fuck it tegen je dieet etcetera. Door vaak Fuck it te roepen kun je je gestreste en gespannen leven met een glimlach tegemoet zien, beweert Parker. “Het is de perfecte Westerse uitdrukking van Oosterse spirituele ideeën over loslaten en je overgeven.”

Het idee van ‘iets zo vaak roepen dat je er zelf in gaat geloven’ is aardig, en een flinke portie zelfspot helpt ongetwijfeld om de wereld om je heen wat te relativeren, maar het boek biedt weinig handreikingen voor de hard stuff. Fuck it kun je makkelijk roepen bij vies eten, bij slecht weer, bij geldproblemen, maar wat te zeggen bij ernstige ziekte, bij dood? Roep ook hier gewoon Fuck it zegt Parker. “Geef het idee op om heel, fit en perfect te zijn. Geef het op om dit moment te willen veranderen.” Het is ongetwijfeld een mooi streven, maar of het in de praktijk werkt is de vraag.  Door ernstige zaken te bagataliseren loopt Parker bovendien het gevaar dat zijn olijke en frisse theorie verandert in één grote grap. En dat is jammer, want zijn idee snijdt wel degelijk hout.

Een flinke portie fantasie heb je in ieder  geval ook nodig om de Fuck it-theorie in de praktijk te brengen. ‘Zeg Fuck it tegen je dieet. Als je wat zwaarder wordt zeg je ook Fuck it. Ga je dan eenmaal eten waar je zin in hebt, dan heb je de behoefte niet meer om een verjaardagstaart helemaal in je mond stouwen omdat je weet dat je later nog meer kunt nemen.’

Of je nu in de filosofie gelooft of niet, Fuck it is wel een leuke en relativerende aanvulling op al die al te zelfkwellende zelfhulpboeken en meditatiegoeroes. Gelukkig neemt Parkin zichzelf ook niet al te serieus. ‘Volgens mij is dit boek een grootse bijdrage aan het menselijk ras’, schrijft een cynische Parkin in zijn voorwoord. ‘Laten we het samen roepen … Fuuuuuucccckkk iiiiittttttt!!!!’

Titel: Fuck it! Loslaten, ontspannen en gelukkig zijn

Auteur: John Parkin

Aantal pagina’s: 220