Hoger onderwijs doet te weinig met tevredenheidonderzoek
Hogescholen en universiteiten geven jaarlijks geld uit aan tevredenheidonderzoek. Met de uitkomsten hiervan wordt echter te weinig gedaan. Zonde, want het kan wel degelijk leiden tot kwaliteitsverbetering.
Resultaten van tevredenheidonderzoek door Hogescholen en Universiteiten worden vooral voor externe verantwoording gebruikt. Dit constateert Suzanne den Tuinder van Odion Onderwijsonderzoek. De informatie die deze onderzoeken opleveren zou beter gebruikt moeten worden. Zeker nu het Ministerie van OCW aandringt op kwaliteitverbetering in het onderwijs.
Met tevredenheidonderzoek onder de studenten en docenten, kan het Hoger Onderwijs juist goed vaststellen waar knelpunten liggen en welke maatregelen in het verleden resultaat hebben opgeleverd, vindt Den Tuinder. De meeste instellingen hebben de resultaten al in huis; ze liggen alleen stof te happen. “Als je die slag als instelling niet maakt, laat je veel kansen liggen en benut je de enorme investeringen in tevredenheidsonderzoek veel te beperkt.”