#twitterdocenten
U kent ze wel, die twitterende docenten. Spaarzaam als ze zijn, weten ze het medium vaak enthousiast te gebruiken om hun eigen muzieksmaak of (eigen) onderzoek door te linken.
De laatste campustweeter-verkiezing maakte duidelijk dat docenten niet beschikken over humor en weinig tot geen invloed op de UvT-community hebben. Veelal zijn het mensen die twitter meer zien als informatiedienst, dan als sociaal netwerk. Maar juist dat laatste is een gigantische mogelijkheid voor docenten.
Na elk tentamen moet het evaluatieblaadje weer ingevuld worden, waarbij er steevast de stelling op staat: “De docent heeft u aangezet tot nadenken over de stof”. Meestal doen ze dat niet. Want vaak is de stof gortdroog, wordt er eenzijdig gecommuniceerd (wat ook wel een beetje het probleem van de studenten is) en het is overall niet bepaald prikkelend. Aan de andere kant, sommige docenten zouden hun quotes met de hele wereld moeten delen. Enerzijds of anderzijds, twitter brengt het u. Twitter is levendig en zorgt voor discussie. Twitter intrigeert en provoceert. Ergo, het zet aan tot nadenken. Want één quote van een docent, doet vaak meer dan een college van 1,5 uur. En daarnaast, vragen stellen via dit soort media is zoveel makkelijker en zoveel sneller. Concluderend: docenten aller studies, verenigt u op twitter!
Mijn hoop is dat de docenten dit lezen en dat ze er iets mee doen. En anders zet ik het gewoon op twitter. Oh wacht…