Lange tijd geen telefonie op UvT

Update: 10.30 uur: Vanwege een netwerkprobleem konden UvT-medewerkers vanochtend lange tijd niet bellen en niet gebeld worden.  Het probleem was rond kwart over tien opgelost.

De problemen zijn (waarschijnlijk) ontstaan door een geplande aanpassing van de netwerkstructuur van telefonie. Het ging om een ‘geplande herverdeling van telefoons binnen de range van ip-adressen’. Donderdag waarschuwde de universiteit al dat medewerkers vanaf 07.00 uur niet zouden kunnen bellen, na tien uur moesten de telefoontoestellen weer geleidelijk aan operationeel gaan.

Bij de werkzaamheden ging iets mis, waardoor er niet meer gebeld kon worden. Dat is opgelost door alles in oude staat terug te zetten. De werkzaamheden zullen op een ander tijdstip opnieuw worden uitgevoerd.

Martin van der Walle, verantwoordelijk voor telefonie binnen de universiteit legt uit wat de werkzaamheden exact inhouden en wat er mis ging. “De telefonie is in een apart gedeelte van het netwerk ondergebracht. Dit aparte gedeelte wordt nu nog verder opgedeeld door telefoontoestellen te scheiden van de telefooncentrale en aanverwante servers. Bovendien worden beide delen achter een firewall geplaatst zodat ze minder kwetsbaar zijn voor aanvallen van buitenaf. De laatste reden voor de configuratieaanpassing is dat de nieuwe indeling het invoeren van een nieuw toegangsysteem (waarbij computers toegang wordt verleend naar het netwerk) mogelijk maakt.”

Wat ging er mis?
“Ten eerste: Vitale netwerkcomponenten op de universiteit zijn dubbel uitgevoerd. Synchronisatie tussen deze systemen gaat ofwel handmatig en soms automatisch. In dit geval zijn de voorbereidingen uitgevoerd op het ‘primaire’ systeem en moet het secondaire systeem de veranderingen automatisch overnemen. Als gevolg van de crash van de primaire systemen in de nacht van woensdag op donderdag zijn daarna de ‘secondaire systemen’ actief geworden. Het opsplitsen van het telefoniedomein werd dus uitgevoerd op de secondaire systemen. Dat ging mis omdat de automatische synchronisatie toch niet helemaal goed was gegaan. Ten tweede: De operatie is eerst uitgevoerd in een testomgeving waarbij de ontwikkelaars hadden gegarandeerd dat deze testomgeving een exacte kopie van de productieomgeving zou zijn. Dat bleek niet waar te zijn. Daardoor werd de operatie een uur later uitgevoerd dan aangekondigd maar duurde de roll-back ook weer een uur langer. Al met al, geen fraai resultaat. Beide condities zijn nu wel onder controle. Nu moeten echter eerst de gevolgen van de crash van de primaire systemen worden opgelost voordat een nieuwe datum kan worden bepaald.”

Update: Het is niet het enige probleem waar de universiteit mee kampte. Zo klaagden studenten vanochtend dat ze niet konden inloggen op Blackboard. De loginknop werkt niet, iets wat de Blackboardbeheerders rond 9.20 uur hadden opgelost.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.