Kijktip: Medialogica over Exota-affaire

Studeer je communicatie of economie? Dan is er vanavond een programma dat je niet moet missen. Medialogica gaat over de Exota-affaire, een echte Tilburgse zaak vol media-missers. Kijken dus om 22.45 op Nederland 2.

Exota was een frisdrankenmerk uit Dongen met een grote positie op de markt. Het florerende bedrijf  ging ten onder aan leugens in het programma “De Ombudsman”. Presentator en programmaker Marcel van Dam kon niet aantonen dat Exota-flessen vaker ontploften dan flessen van andere frisdrankmerken. Hij huurde TNO in om een sherryfles te laten ontploffen.  Het beeld van de ontploffende fles werd steeds in verband gebracht met  de frisdranken van Exota, waardoor het merk uiteindelijk ten gronde ging.

Het faillissement had grote gevolgen voor de eigenaren van Exota en de werkgelegenheid in Dongen en Tilburg. Volgens de hoofdredacteur Marc Josten is de zaak “De oudste en meest  typische mediazaak die Nederland kent. We willen een aantal misverstanden ophelderen in de uitzending”.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.