Docent Berkeley University bij Food for Thought

Deze week staat al in het teken van speciale bezoeken aan de UvT. De Koningin, de president van Liberia en Winnie Sorgdrager. Het zijn niet de minsten. Gisteren was er nog een andere aansprekende naam: Lloyd Kurtz, docent Social investment op Haas School of Business van de Universiteit van Berkeley.

Een volle zaal met een gemêleerd publiek luisterde naar de vragen van de twee uitstekende leidende presentatoren het gesprek. Een discussie over de investeringen die een bedrijf doet in het teken van sociaal bewustzijn in relatie tot de maatschappij waarin het bedrijf acteert.

Vanuit de zaal werd er ietwat diffuus gereageerd op ongenuanceerde uitspraken van Kurtz. Het leek er daarbij op dat hij dit haast expres deed om reacties los te maken. Een voorbeeld hiervan is zijn uitspraak over de manier waarop social investment geëvalueerd dient te worden wat betreft hoe ver je als bedrijf kunt gaan. Hij predikte voor een subjectieve wijze, terwijl er vanuit het publiek de mening werd geventileerd juist met meetbare instrumenten te komen. Hij benoemde in relatie tot dit vaag terrein de mensen die juist op zoek gingen naar het overschrijden van de standaardregel, en hierdoor miljardair werden, zoals Mark Zuckerberg en Steve Jobs. In navolging hiervan vertelde hij de zaal dat het ethisch standpunt vaak een persoonlijk instituut is. Hij schetste daarbij de verschillen tussen de waardes van een moslim en een christen, en de verschillen tussen een Nederlander en een Amerikaan.

Het was al met al een boeiend gesprek en zeker voor herhaling vatbaar.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.