Throughput lelijkste onderwijswoord

Throughput is verkozen tot het lelijkste onderwijswoord. Op de tweede en derde plaats eindigden de woorden kennisvalorisatie en geharmoniseerde curriculumopzet. Op vier staat profileringstransparantie en op vijf staat innovatieimplementatie.

Dat blijkt uit een verkiezing van Profielen, het hogeschoolblad van de Hogeschool Rotterdam. De redactie nam voor de verkiezing stapels rapporten, notities, verslagen en projectplannen door, vol met onderwijsjargon en vaagtaal.

Woorden die niet in de top vijf kwamen zijn opleidingenassortiment, zwaartepuntvorming, actieregel, innovatieve crossovers en eigen-regiemodel.

Het woord throughput werd overigens gebruikt door Karl Dittrich, de voorzitter van de accreditatieorganisatie NVAO (en de nieuwe voorzitter van de VSNU). Dittrich sprak tijdens een lezing deze zin uit, aldus de redactie van Profielen: “Ik maak in mijn verhaal een onderscheid tussen input, throughput en output. De input is de instroom van studenten, de throughput het onderwijsproces zelf en de output de kwaliteit en het niveau van de uitstroom.” Ook de Onderwijsraad en de Radboud Universiteit Nijmegen gebruiken de term.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.