Uraad vraagt om onderzoek positioneringscampagne

In de  Uraad is gevraagd om een onderzoek naar 150.000 euro FBI geld voor de positionering die de afdeling C&M in 2012 heeft besteed. De campagne voor de positionering was al in 2011  stopgezet, maar de afdeling Communicatie en Marketing heeft in 2012 alsnog 150.000 euro opgemaakt. Ook werd gevraagd om het resterende geld van 537.000 euro terug te storten in de pot van het Fonds Beleidsinitiatieven (FBI), waarbij het geld dan niet werd geoormerkt als communicatiegeld.

Er werd ongekend fel uitgehaald in de Uraad en de vergadering werd meerdere malen geschorst. In 2008 kreeg de afdeling  Communicatie en Marketing uit het Fonds BeleidsInitiatieven (FBI) 2,5 miljoen euro toegewezen, verdeeld over vijf jaar. Dat geld was bedoeld voor de campagne ‘Waar sta jij’. Die campagne is echter in 2011 wegens gebrek aan resultaten door C&M stopgezet. Het resterende geldbedrag is niet teruggestort in de FBI-pot. De vragen die in het Dagelijks Bestuur waren gesteld vond de Uraad niet goed beantwoord door de korte tekst: ” Wij zullen de in de notitie Positioneringscampagne voor 2013 t/m 2016 resterende middelen van in totaal 537.000 euro toegewezen  Communicatiecampagne toegewezen FBI-budget van 2,5 miljoen terughalen en reserveren in het FBI voor Positionering TiU.”

De fracties vonden het antwoord dus niet goed. Ze hadden ook geen goed woord over voor de campagne en de bestuurlijke gang van zaken. Een bloemlezing van de uitspraken over dit onderwerp:

Fractie Sam: “Dit is een buikpijndossier, zoiets lees je in de krant over andere instellingen”, ‘We vinden de campagne amateuristisch”, “Er mag zeker geen beloning zijn voor wanprestaties, het geld dat terug moet mag niet geoormerkt worden.”

De Onafhankelijken: “Dit is niet rechtvaardig naar andere diensten”, “Het college is in deze zaak niet in control”.

Fractie Front: “De FBI gelden zijn in ingezet voor reguliere bedrijfsvoering van C&M”

Abvakabo: “Het vertrouwen tussen de Uraad en het college is geschaad….. dit zijn we niet gewend, hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen”.

Na de discussie werd uiteindelijk beslist dat de 537.000 euro teruggestort wordt in het Fonds Beleidsinitiatieven, zonder oormerking. Dat wil zeggen dat alle diensten en faculteiten weer  aanspraak kunnen maken op het geld. Naar de 150.000 euro die  in 2012 is gebruikt na de stopzetting van de campagne ‘Waar sta jij’, komt een nieuw onderzoek.  Er  moet worden aangetoond dat dit geld niet gebruikt is voor reguliere communicatie-activiteiten.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.